Miljöpartiet är klimatpolitikens försvarare

MP är klimatpolitikens försvarare – de andra lämnar walkover

Idag startar Miljöpartiets kongress här i Örebro. Det är ett tillfälle där miljöpartister från hela landet samlas och debatterar om vilka politiska frågor som partiet ska driva, där landar alltid miljö- och klimatfrågorna i topp som de viktigaste frågorna. Kommunalråd Lea Strandberg, regionpolitiskt talesperson Pia Frohman och riksdagsledamot Camilla Hansén skriver om kongressen i Nerikes Allehanda.

Vi är ofta ensamma som klimatpolitikens försvarare och vi är det enda partiet som har en plan för hur vi ska kunna lösa klimatkrisen. I vår klimatfärdplan presenteras 224 förslag för att minska utsläppen. Ett annat konkret exempel på hur vi kan minska utsläppen och samtidigt förenkla vår vardag är att införa Sverigekortet, ett resekort där en kan resa i hela Sverige för 499 kronor i månaden.

När Miljöpartiet satt i regering så riggade vi spelplanen för en klimatomställning. Utbyggnaden av förnybar el, omställningen av fordonsflottan och den våg av industrisatsningar som nu sker är ett resultat av det. Styrmedel, ramverk och lagstiftning som har varit nödvändiga kom på plats och utöver det fyrdubblades storleken på miljöbudgeten.

Så ser det inte ut nu. Partier och politiker, lokala som nationella, lämnar walkover i klimatpolitiken. Vi har en regering som medvetet ökar Sveriges utsläpp vilket ger följdeffekter för kommuner, regioner och näringslivet i hela landet, pengar dras in och omställningsarbetet för att minska utsläppen lämnas som hyllvärmare. Örebro kommun och Sverige har långt kvar för att nå sin del i Parisavtalet.

Omställningen hann knappt börja innan den nuvarande regeringen satte käppar i hjulet – och det är Miljöpartiets huvudsakliga politiska uppgift att se till att den återupptas i sin fulla kraft.

Läs hela debattartikeln i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]:lhttps://www.na.se/2023-11-17/walkover-i-klimatpolitiken

Om du styrde Sverige?

Utmaning: Kan du få ner utsläppen till 2035 och samtidigt hålla kostnader och energiproduktion i balans? Vad krävs för att få ihop en hållbar Klimatfärdplan för Sverige?

Prova här, länk [öppen för alla]: https://www.klimatfardplan.se/