Fira universitetet – stå upp för den akademiska friheten

I ett svep såddes tvivel om det går att lita på regeringens respekt för den akademiska friheten och frågor väcks om varför regeringen, med några få dagars varsel, halverar mandattiden för de nyvalda ledamöterna till universitetsstyrelserna. Camilla Hansén, riksdagsledamot från länet skriver tillsammans med Jan Riise, som är ledamot i konstitutionsutskottet och ansvarig för grundlagsfrågor, om fundamenten för en stark demokrati.

Regeringen menar att universitetsstyrelsens behöver högre säkerhetspolitiska kompetens på grund av att det är krig i Europa och att Kina, Ryssland och Iran ägnar sig åt spioneri mot Sveriges där bland annat lärosätena är ett mål. Utbildningsministern menar att vi har varit naiva, och hänvisar i SVT:s Agenda till Säkerhetspolisens årsrapport.

Det kan tyckas som en liten fråga, att med kort varsel ändra hur länge någon sitter i en styrelse. Men, vi vet att fundamenten för en stark demokrati är akademisk frihet, oberoende domstolar, konstnärlig frihet och en fri press. Djävulen sitter i detaljerna, och regeringens beslut om att halvera mandattiden är en sådan detalj.

I helgen firar Örebro universitet årshögtid, en hyllning till forskningen.  När den festliga helgen är över blir det åter vardag, och det är dags för regeringen att vinna tillbaka förtroendet från lärosätena och oss som värnar akademins frihet.

Läs hela debattartikeln i Nerikes allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2023-05-06/fira-universitetet–sta-upp-for-den-akademiska-friheten