MP-kongressen trotsade ledningen: Vill slopa betyget F

Utbildningspolitiska programmet: En linje hela vägen från förskola till forskarutbildningen

Camilla Hansén, riksdagsledamot från Örebro län och utbildningspolitisk talesperson för Miljöpartiet i riksdagen, kommenterar partikongressens beslut om nytt utbildningspolitiskt handlingsprogram. Programmet täcker in hela utbildningspolitiken från förskola till forskarutbildning. I Altingets artikel kan du läsa om betygsystem, förbud mot konfessionella friskolor, maxtak för antal elever per kurator och psykologi i skolan och skrotat produktivitetsavdrag inom högre utbildning och forskning.

”Partistyrelsen fick dock se sig överkörd av ungdomsförbundet i en rad frågor. Bland annat fick Grön ungdom igenom ett maxtak på 300 respektive 500 elever per kurator och skolpsykolog. Även ungdomsförbundets motion om ett avskaffande av betyget F i grundskolan gick igenom. Partistyrelsen hade i stället velat se en utredning av frågan, men Camilla Hansén konstaterar samtidigt att flera utredningar redan gjorts.

– Det är ta mig fan skamligt att säga att man vill satsa på de som behöver stöd mest men har ett betygssystem som enligt vetenskap och beprövad erfarenhet inte hjälper dem att lära sig mer, säger hon.

Hansén tror även att den pågående utredningen om övergången från grund- till gymnasieskola, trots att regeringen beslutat att utredningen inte ska titta på F-betyget, kan bidra med kunskap.

– Vi kommer inte att hasta igenom något. Tycker vi att vi har tillräckligt kunskapsunderlag, då går man vidare med lagstiftning. Ser man att det är en lucka, då gör man det som behövs för att ha en bra kunskapsgrund.”

Läs hela artikeln i Altinget här, länk [öppen för alla]: https://www.altinget.se/artikel/mp-kongressen-trotsade-ledningen-vill-slopa-betyget-f