Var går den liberala vakthundens gräns?

Tre gånger sedan valet har Liberalerna kunnat dra en gräns

Tre gånger sedan valet har Liberalerna kunnat dra en gräns. Ett parti som på riktigt står upp för Barnkonventionen och mänskliga rättigheter hade inte ens utrett angiverilagar i skola och vård. Liberalerna har haft tre chanser att vara den där liberala vakthunden som så många längtar efter, som de lovade väljarna att vara.

Camilla Hansén, riksdagsledamot, Lea Strandberg, kommunalråd i Örebro kommun, och Pia Frohman, regionpolitisk talesperson, replikerar på Liberalernas debattartikel i NA.se från den 1 september.

Det spelar ingen roll att Liberalerna påstår att lärare inte ska behöva ange elever som lever gömda. Liberalerna genomför nu Sverigedemokraternas rasistiska politik steg för steg. Först godkände Liberalerna Tidöavtalets skrivningar om att lärare och läkare ska kolla om elever och patienter har laglig rätt att vara i Sverige. Syftet är att göra det ännu jävligare för utsatta människor att överleva i Sverige. Det trycker ut fler i skuggsamhället och kränker deras mänskliga rättigheter. Sedan godkände de direktiv till utredningen, och innan den knappt hinner dra igång, så godkänner de tilläggsdirektiv som vidgar utredningen ännu mer.

Med en angiverilag är det inte bara de som anger och de som blir angivna som kommer att vara rädda. Alla som någonsin misstänker att en klasskompis, en vän eller en patient skulle vara utan uppehållstillstånd kommer att vara rädda. Rädda för att prata med varandra, rädda för att få veta, rädda för att vara den som råkar avslöja någon annan.  Ett sånt samhälle vill inte vi skapa. Ett samhälle byggt på rädsla rår inte på det skuggsamhälle vi alla vill motverka.

I Miljöpartiet ser vi mycket allvarligt på att angiverilagen ens utreds. För att vara extra tydliga så står det även i vår kommunala budget att angiveri ska motarbetas. Miljöpartiet är enade på alla politiska nivåer, angiverilagen ska stoppas. Antingen är Liberalerna som parti är djupt splittrade, eller så ljuger Wallström, Liljegren och Malm (L): de kan inte få både en angiverilag och en skola som inte ska ange gömda elever.

Läs hela repliken på Nerikes Allehandas e-tidning här, länk [för prenumeranter]: Replik: Liberalerna borde ha dragit en gräns

Vill du göra din röst hörd?