Miljöpartiet: Tillsammans måste vi tänka om

Länets alla tre sjukhus får blomstra och utvecklas istället för avvecklas och vi satsar på länets natur och miljö

Tänk om livet var lite enklare. Att det var fullt möjligt att åka buss till jobb och skola. Att det fanns läkare på vårdcentralen och hade du behov så kom vården hem till dig. Det skriver regionpolitisk talesperson Pia Frohman om tillsammans med Monika Aune och Fredrik Persson i Miljöpartiet Örebro läns regionpolitiska grupp om i Nerikes Allehanda.

Tänk om dina barn inte behövde oroa sig för extremvädret, värme och torka, eller regn och översvämningar. Tänk om dina barn och barnbarn istället kunde få uppleva ett tryggt och säkert liv där just deras val och värderingar var de som kunde få gälla, utan att behöva påverkas av de felaktiga beslut samhället just nu tar.

För oss, i Miljöpartiet, är det viktigt att vi alla värnar om varandra och kommande generationer. Det är exempelvis inte rimligt, på lokal nivå, att en fortsatt drift av flygplatsen med dess utsläpp prioriteras framför en fungerande sjukvård i hela länet. Där länets alla tre sjukhus får blomstra och utvecklas istället för avvecklas.

Det är inte heller rimligt att fler och fler busslinjer och tåglinjer läggs ner, vare sig på landsbygd eller i tätorter. Nu tvingas fler och fler, som har råd, att ta bilen medan andra, ofta på landsbygden som inte har råd, får stanna hemma. För Miljöpartiet är det heller inte rimligt att dra ner på studieförbundens och folkhögskolornas medel. För oss är istället ett solidariskt stödsamhälle med likvärdig utbildning en självklarhet. Liksom det är en självklarhet att en sämre vård inte ska finansiera ytterligare sänkningar av bensin- och dieselpriset.

I Miljöpartiets Sverige utvecklas den nära vården så att du kan gå till vårdcentralen eller sjukhuset när du behöver. Självklart finns det en läkare på plats. Vill du föda barn i Karlskoga ska du självklart kunna göra det. Måste du åka in akut med ett benbrott till sjukhuset i Lindesberg ska du kunna göra det.

Vi vill utveckla kollektivtrafiken istället för att avveckla den, så att du, oberoende av vilken inkomst du har, kan åka till jobb eller skola eller annan aktivitet. Vi vill se fler bussar och tåg, så att vi kan värna klimatet istället för att öka utsläppen. Vi vill satsa på länets natur och miljö. För oss skapar naturvård möjligheter och mervärde för alla och för kommande generationer.

Läs hela debattartikeln i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2023-12-27/tillsammans-maste-vi-tanka-om