Isabella Lövins ”Oceankänslan”: Är detta en kraft mot våra politikers klimatförnekelse?

Per Larsson, kyrkoherde emeritus, medlem av Västerås stifts ekoteologiska seminarium har recenserat Isabella Lövins senste bok ”Oceankänslan” i Nerikes Allehanda. Han skriver ”För sin förra bok ”Tyst hav – Jakten på den sista matfisken” 2007 prisades Isabella Lövin överallt både för bokens väckande innehåll och vackra språk. Den ledde henne snabbt in på en unik politisk toppkarriär och översattes till flera andra språk.”

”Välplanerat 15 år senare i årets valrörelse kom nu hennes andra bok, ”Oceankänslan”. Tänk om den också hade kunnat bidragit till att den så försummade men helt avgörande klimatfrågan äntligen hade lyfts in i slutskedet av den sena valdebattens stormöga! Hur är det möjligt att frågan fortsätter att förbises efter alla rapporter denna sommar av rekordhetta, torka och andra klimathot på snart sagt alla kontinenter?”

Per Larsson beskriver att Lövin tar upp de flesta av dessa frågor i sin allvarliga men inspirerande bok. ”Efter hennes 15 år i den politiska hetluften och dess centrum, som sällsynt framgångsrik EU-parlamentariker, biståndsminister, miljö- och klimatminister, språkrör för MP och vice statsminister, är därför också hennes andra bok en viktig litterär och politisk händelse.”

”Boken blir ett djupt berörande testamente, ytterst välskriven med stark profetisk lidelse och byggd på imponerande kunskaper som alla framstår unikt förankrade i hennes egen erfarenhet under politikerårens upplevelser under resor och möten i snart sagt hela världen. Detta gäller inte minst hennes intressanta besök på ett antal av jordens hotade ö-nationer.”

Larsson skriver att som präst och teolog ”är det jag allra mest tacksam för bokens bekännelse i slutkapitlet till ”oceankänslan”. Denna ”finns överallt, hänförelsen, ödmjukheten, kontakten, känslan av att vara en del av allt levande” (s. 227) . Här är samlat mycket vackert och existentiellt om denna nödvändiga upplevelse som numera beskrivs på olika sätt av forskare inom så många olika discipliner, men även av författare, poeter och oss teologer.”

Läs hela Per Larssons recension i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2022-09-24/ar-detta-en-kraft-mot-vara-politikers-klimatfornekelse

Relaterade nyheter

Örebro län, 17 april 2024