Miljöpartiet stärker sitt mandat i riksdagen!

Ett femtiotal miljöpartister från hela Örebro län samlades på Pitcher’s för valvaka efter en intensiv valspurt. Glädjen var stor när både SVT:s och TV4:s valundersökningar visade ett starkt resultat på 5,8 % respektive 6 %. Riksdagsledamot Camilla Hansén kommenterade till både SVT och Nerikes Allehanda.

Camilla berättade för NA, innan den första prognosen, kom att hon var orolig för vad som skulle kunna hända.
– Jag är rädd för att om vi åker ur så blir det sämre för miljön och vi får ett ännu mer polariserat samhälle. NA:s Jerry Prütz beskriver att när valundersökningen sedan presenterades och det stod klart att man tar ett steg uppåt, blev stämningen med ens högre och det skanderades MP, MP, MP som på vilken fotbollsmatch som helst.

– Jättestor glädje och stolthet, säger riksdagsledamoten Camilla Hansén (MP) till SVT Örebro. Efter att SVT:s Valundersökning togs emot med jubel, mötte hon SVT med ett stort leende – men en viss försiktighet smög sig in.

– Det är många som har jobbat jättehårt under en lång tid och förtjänar att fira, men vi är såklart förberedda på förändringar. Det går bra om det går uppåt men går det neråt så kommer vi hantera det också, säger Camilla Hansén.

När rösträkningen avslutades på valnatten hade 7.458 röster avlagts för att MP i Örebro län ska ha ett mandat i riksdagen. Det motsvarar 4,1 % och är en ökningen från förra valet. Då fick Miljöpartiet 7 189 röster, vilket motsvarade 3,68 %. Nationellt är det preliminära resultatet 5, 1 %.

Se inslaget på SVT Örebro här, länk [för alla]: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/stor-gladje-pa-miljopartiets-valvaka-saklart-forberedda-pa-forandringar

Läs hela nyheten i Nerikes Allehandas e-tidning här, länk [för prenumeranter]: https://etidning.na.se/p/na/2022-09-12/a/uppat-pa-mps-valvaka-tycks-klara-sparren/2013/576311/30758653

Följ räkningen av riksdagsröster från Örebro län på Valmyndighetens sida här, länk: https://resultat.val.se/val2022/prel/RD/riksdagsvalkrets/22