Märta Stenevi: “Nu minskar vi klyftorna i Sverige!”

Idag har kongressen antagit programmet för social rättvisa. Arbetet har varit omfattande – men nu är det äntligen i hamn. Vi har ställt fem snabba frågor till Märta Stenevi om vad programmet betyder för henne.

Varför behövs ett program för social rättvisa?

– För att minska klyftorna och öka friheten för alla. Arbetet med programmet inleddes för ett par år sedan, eftersom vi insåg att varken vi eller andra partier har gjort tillräckligt. Istället har politiska beslut med skattesänkningar för de rikaste ökat de ekonomiska klyftorna. De rikaste har blivit ännu rikare, och de som har minst har lämnats efter. Det vill vi ändra på.

Vilka är det till för?

– Barnfamiljer, pensionärer, människor med funktionshinder och låginkomsttagare gynnas inte av dagens system. Vi har ett tudelat Sverige, där vissa äger och andra inte gör det. Kvinnor, äger mindre, tjänar mindre, får sämre pension. Så här ska inte samhället se ut. Vi vill sänka skatten för de som har låga inkomster, höja ersättningsnivåerna och har flera förslag för ett tryggare samhälle och en välfärd att lita på.

Vad är du mest stolt över?

– Att vi tydligt visar hur vi vill komma tillrätta med klyftorna i Sverige och skapa ett tryggt och jämlikt samhälle.

Varför social rättvisa i ett Miljöparti?

– Vårt parti är sprungen ur fri- och rättviserörelser. För oss är jämlikhet och social rättvisa bärande delar på samma sätt som miljö- och klimatfrågorna. Med den politik vi nu har slagit fast på kongressen har vi ett tydligt svar på hur Miljöpartiet vill minska klyftorna i Sverige.

Vad har varit roligast med kongressen?

– Allt engagemang från alla medlemmar – både under dagarna som varit och processerna vi haft inför. Nu längtar jag efter att få ses och driva valrörelse tillsammans!

LÄNK TILL ENGAGERA