Vår partisekreterare Katrin Wissing uttalar sig:

Miljöpartiet välkomnar att Centerpartiet röstar för Stefan Löfven. Vi vill inte se en regering ledd av Kristersson som sitter i knät på Jimmie Åkesson. Miljöpartiet kommer rösta grönt i statsministeromröstningen, som vi har meddelat tidigare.

Däremot kan vi inte ställa upp på de krav som Centerpartiet har ställt, när det kommer till att luckra upp skyddet för skogen, naturen och våra stränder till förmån för äganderätten. Innehållet i det som nu ligger på bordet är att gå betydligt längre än vad vi tidigare kompromissat i Januariavtalet. Och detta i frågor som är så avgörande för klimatet, miljön och vår natur. Vi är inte beredda att offra värden som inte går att återskapa när de väl är borta.
Vi har haft nog med ultimatum i politiken. Det vi behöver nu är mer förhandlingsvilja och mindre ultimatum. Vi välkomnar nya diskussioner och nya samtal. Vi vill komma överens med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet. Men de skrivningar som nu ligger på bordet är att gå för långt.

VI RÖSTAR GRÖNT!

HÄR KOMMER NÅGRA EXEMPEL PÅ FRÅGOR SOM VI SAMTIDIGT SVARAR PÅ:

Varför röstar ni grönt till Löfven när ni inte är överens om politiken?

Kommer ni lämna regeringen om ni inte blir överens?
Vi vill hitta en lösning, det har vi sagt hela tiden. Men den lösningen kan inte innebära kompromisser med skyddet av värdefull natur och en uppluckring av Allemansrätten.

Varför kan ni inte acceptera Cs besked, det är ju bara politik från Januari-avtalet?

De vill bara genomföra de delar som stärker äganderätten och minskar skyddet för värdefull natur - det kan inte vi acceptera. Deras förslag skulle få oåterkalleliga konsekvenser.

Vad innebär beskedet att Stefan Löfven föreslås som ny statsminister samtidigt som C och MP gett motsatta besked om skogen och stranden?

Stefan Löfven har idag har föreslagits som statsminister med avsikt att bilda regering bestående av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Jag kan konstatera att vi i Miljöpartiet har sagt nej till Centerpartiets ultimativa krav om att luckra upp skydd av skog och stränder, men ja till fortsatta förhandlingar. Jag förutsätter att vi alla kommer fortsätta arbeta för en konstruktiv lösning i de processer som pågår. Vi är beredda att arbeta för det.