Motion 2011. ”Holken” i Simrishamn

”Holken” i Simrishamn

Fråga till kommunstyrelsens ordförande Anders Johnsson

”Holken” i Simrishamn eldades upp den 29 mars 2010 och har sedan inte återuppbyggts. Holken är benämningen på den byggnad i hamnen där fågelspanare av alla kategorier kan spana på flyttfågelsträck. Den är centralt placerad och en mycket bra observationsplats för alla som vill hålla koll på fåglarna vare sig det gäller för ro skull eller seriös sträckräkning.

Pengar till projektet beviljades av länsstyrelsen redan i juni 2010 och enligt uppgift är pengarna förverkade om inte holken återuppbyggs i höst.

Det verkar vara angeläget att så i närheten av Marint centrum få denna läplats återuppbyggd  för att möjliggöra bra fågelspaning som är en del i bevakningen av Östersjön och tillståndet hos de sjöfåglar som rör sig längs våra kuster.  Två säsonger av höststräcksräkning har nu förflutit utan tillgång till detta läskydd.

Jag skulle vilja veta varför denna återuppbyggnad av holken inte blivit av och om holken blir uppsatt i höst?

Lisa Kvarnbäck
Ledamot i Kommunfullmäktige för Miljöpartiet de Gröna