Viktig dom om PFAS-föroreningar

Det har förhoppningsvis inte undgått någon att PFAS är ett allt större problem i samhället. PFAS är ett samlingsnamn på en grupp kemikalier som används i vår vardag till det mesta. Nu har PFAS-föroreningarna letat sig ut i vår omgivning genom direkta utsläpp och mer diffusa.

Först ut att klarlägga ansvaret har PFAS-föreningen i Ronneby varit. Ett gediget arbete som en ideell förening gjort, hatten av från oss i Miljöpartiet. Har då domen från Högsta domstolen någon påverkan på de olika förorenade områdena i Skövde kommun? De kända (av mig får jag tillägga) PFAS-förorenade inom kommunen där hotet mot dricksvatten finns är Vättern och flygplatsområdet. Hur det är med räddningsverkets övningsområde och grundvattnet vet jag inte.

Allt eftersom forskningen går fram minskas den acceptabla halten av PFAS i livsmedel. Det är viktigt att räkna samman det totala intaget av PFAS. Domen i Högsta domstolen pekar ut att risken för framtida skador är tillräckligt för att den drabbade kan få skadestånd från den ansvariga för livsmedlet i fråga.

När det gäller vårt dricksvatten är det en kommunal fråga. Då domen i Högsta domstolen behandlar ansvarsfrågan i ett fall där det är historiska föroreningar som uppdagas samt där Ronneby kommun stängt ner den aktuella vattentäkten i samband med upptäckten av de höga föroreningshalterna av PFAS frågar jag mig hur bra koll vi har i Skövde egentligen?

Domen är principiellt mycket viktig och resonemanget om framtida skada för den föroreningsbelastning som vi utsätts för och fastställandet att det är den kommunala verksamheten som är ansvarig för eventuella skadeståndsanspråk gör att kommunen måste ha bra vetskap om hur det står till med vår miljö och de miljöbelastningar som finns i vår omgivning.

Är det så? Har vi den kollen som vi måste ha för att säkerställa att vi inte kommer att kunna drabbas av föroreningar som potentiellt kan skada oss i framtiden. Jag tror inte att vi har den kunskapen. Domen har förtydligat ansvarsfrågan radikalt. Tidigare har gränsvärden för miljögifter används som någon sorts mätvärde. Allteftersom kunskapen ökar om de olika ämnena ändras gränsvärdena. När det gäller PFAS var gränsvärdet betydligt högre när föroreningen uppdagades i Ronneby än vad den är nu.

Det vore bra om det totala föroreningstrycket i vår miljö kartlades så vi som medborgare kan agera för att undvika att vi utsätts för fara samtidigt som kommunen minskar sin risk att få skadeståndsanspråk på sig.

Framför allt måste vi alla sluta förorena vår miljö.

Peter Sögaard

Miljöpartiet de gröna Skövde

Insändaren publicerades den 20 december 2023 i SLA.