Debatt SLA: Miljöpartiet har lösningen på klimatkrisen

Läs vår senaste debattartikel i SLA här!

Miljöpartiet är det mesta, bästa och enda partiet som har lösningen för hur Sverige och världen skall ta sig ur klimatkrisen. Det är inte vem som helst som framhåller det utan både Naturskyddsföreningen, SNF och Världsnaturfonden, WWF. De har både oberoende av varandra granskat vilka partier som har stått fast och gjort mest för miljön och klimatet.

Inte oväntat hamnade Sverigedemokraterna sist. Det verkar som om det partiet inte vill se att vi har en roll att spela i miljö- och klimatarbetet. Till exempel så brukar SD uttala sig om att Sveriges andel av de totala utsläppen är så liten att den egentligen inte räknas – vi i rika Sverige behöver då inte bry oss.

Vi i Sverige har stora möjligheter att fortsätta utveckla flera alternativ till gårdagens energiproduktion. Vi kan utöka produktionen av biobränslen utan att hota den biologiska mångfalden, vi kan fortsätta bygga ut energiproduktionen från sol och vind utan att hota den biologiska mångfalden, vi kan öka effektiviseringen av energianvändningen utan att hota den biologiska mångfalden.

Enligt energimyndigheten är cirka 30 procent av vår energianvändning bara spill. Det är inte bra helt enkelt. Vi måste börja ta till vara på den energi som redan producerats och inte slänga bort den till ingen nytta. 30 procent av Sveriges energiproduktion 2021 var precis lika mycket som kärnkraftverken producerade totalt enligt energimyndigheten. Nu är det inte så enkelt att bara se på siffrorna men tanken att hela landets elproduktion från kärnkraften är spill borde väcka eftertanke.

SD vill även bygga fler kärnkraftverk – för att minska kostnaden för elen. Idag är elen från just kärnkraften den som är dyrast att producera i Sverige. Energimyndigheten framtidsprognos ser ingen roll för kärnkraften då den är för kostsam att producera, tar för lång tid att få på plats samt helt enkelt inte behövs i framtidens energimix.

Det fluktuerande elpriset i södra Sverige beror på att vi sammankopplats med Europa och deras elmarknad, inte på att vi saknar el i Sverige. Den beslutade utbyggnaden av vindkraft i södra Sverige 2022 överstiger vårt behov av el med råge och mer är planerat. Sverige är stor nettoexportör av el och fler produktionsanläggningar av förnybar el är vad industrin vill ha för att etablera sig i Sverige – inte dyr och osäker kärnkraft.

Peter Sögaard (MP), Ledamot regionfullmäktige