Gruppledarens månadsbrev – juni 2016

Sollentuna kommuns budget för nästa år

Några dagar före midsommar sammanträder fullmäktige för att besluta om nästa års budget för kommunen. Det gör att den senaste tiden fyllts av arbete för att få fram Miljöpartiets alternativa förslag till budget. Eftersom kommunen står inför stora investeringar av bland annat nya skolor på grund av renoveringsbehov, eftersatt underhåll och ett ökat invånarantal kommer mycket pengar gå till detta de närmaste 10 åren. För nästa år ligger investeringarna totalt på nästan 850 miljoner kronor. 600 miljoner av dem ska finansieras med upplåning. I Miljöpartiets förslag räknar vi med att kunna använda regeringens satsning på höjda lärarlöner, ökat statsbidrag på grund av den stora invandringen samt att kommunen söker det extra stöd som ges för läxhjälp till skolelever. Vi avsätter också 20 miljoner kronor till klimatinvesteringar, som till exempel kan vara solpaneler på de skolfastigheter som byggs. MP vill även införa en central inköpscentral, som kommer betyda minskade transporter på gatorna i kommunen, bättre köptrohet till leverantörer kommunen har avtal med samt en effektivare hantering av varumottagandet.

Grindstugeaffären

I månaden kom beskedet att kommunens Grindstugeaffär är olaglig. För ett år sedan kom visserligen domen, men kommunen sökte prövningstillstånd till Högsta förvaltningsrätten. Det är högst synnerliga skäl som ska finnas för att rätten tar upp ett ärende, varför jag redan då förstod att ärendet var avgjort. Nu har domstolen bekräftat det och meddelat att de inte ger prövningstillstånd.

Ärendet gäller ett kommunalt beslut om att ge en ”planskada” på sex miljoner till fastighetsägaren efter att marken blivit detaljplanelagd. Tidigare försökte kommunen köpa Grindstugan för sex miljoner mer än vad huset är värt. Med detta visar kommunen sig vara mer angelägen om att föra över just sex miljoner kronor till ägaren än vad själva anledningen skulle kunna tänkas vara. Frågan är nu om kommunen kommer försöka med en tredje variant, eller om de styrande politikerna inser att de håller på med olagligheter.

Att driva en sådan här process, som nu är avslutad, är inget man gör på en fikarast. Finns inga sakliga juridiska skäl vinns ingen framgång. Det har de flesta, som överklagar ett beslut, fått erfara. I andra sammanhang har jag blivit kritiserad för att inte överklaga dåliga beslut som kommunen fattar. Men det räcker inte för att vinna en dom. Kommunen får fatta dåliga beslut, men den får inte fatta olagliga beslut. Det är skillnaden.

Tvärbana till Helenelund

Äntligen är det nu klart att förlängningen av Tvärbanan från Norra Ulvsunda till Helenelund blir av. Detta efter en uppgörelse mellan Miljöpartiet och de borgerliga partierna i landstinget. Efter valet finns ingen tydlig majoritet i landstingsfullmäktige, vilket gör saker mycket osäkra där när inte den här typen av uppgörelser sluts. I uppgörelsen ingår även en höjning av taxan för periodkortet, samtidigt som den skattefinansierade andelen av kollektivtrafiken är säkrad för framtiden till dagens nivå. Det vill säga hälften.

För Sollentunas del innebär tvärbaneutbyggnaden hit att vi på allvar kan börja arbetet med att modernisera Helenelunds centrum. I det ingår nya bostäder nära kollektivtrafik, arbetsplatser och handel, vilket innebär att fler människor blir oberoende bilen.

Peter Godlund (MP)

Gruppledare