Pressmeddelande: M och SD låter Microsoft köra över Staffanstorpsbor

Microsofts etablering i Staffanstorp har skett med minimal insyn och beslutande nämnd fick direkt vilseledande information när bygglovet godkändes. Granskningen av Naturskyddsföreningen visar att styret i Staffanstorp har mörkat väsentlig information för politiker och invånare, och nu växer problemen för de boende. Miljöpartiets ordförande David Wittlock vill nu se att kommunstyret visar sina kort – vem bestämmer?

– Vi har tidigt beklagat beslutet att använda jordbruksmark för ett datacenter, som ju kan placeras på betydligt mindre värdefull mark. När Microsoft dessutom inleder samråd för miljöfarlig verksamhet med flera stora dieselkraftverk samtidigt som skorstenarna reses blir bilden tydlig: styret (M och SD) har utlovat en problemfri etablering där invånarnas åsikter saknar tyngd, säger David Wittlock.

– Närboende har redan vittnat om hur byggdammet från bygget lägger sig över hus och hem. Sedan får de hem ofullständiga samrådshandlingar för en fossildriven anläggning som är tre gånger större än reservkraften för hela Lunds Universitetssjukhus.

– Moderaterna pratar gärna om att de och Sverigedemokraterna har “folkviljan” som stöd till alla beslut de tar. Jag har väldigt svårt att se att folkets vilja är att ha en politisk organisation som fattar beslut på felaktig information och som dessutom skadar hälsa, miljö och livskvalitet där man valt att bosätta sig. Nu måste styret visa att de står upp för invånarna och ställa krav på att Microsofts reservkraft baseras på mer hållbar teknik som fungerar för närboende, till exempel bränsleceller, säger David Wittlock.