Motion: Biogas i Strängnäs

Till Kommunfullmäktige i Strängnäs 29 februari 2016
Transporter, boende och livsmedel står för merparten av våra klimatutsläpp. Av dessa har transporter hittills varit den sektor som visat sig svårast att nå förbättringar inom. För att nå nollutsläpp till 2030 behöver vi både minska behovet av transportkilometer, transportera på andra sätt och ställa om den resterande fordonsflottan till fossilfri drift.

Inget drivmedel kommer inom överskådlig framtid ensamt ersätta de fossila alternativen. Biogas är ett alternativ som dessutom har flera andra miljövinster jämte att det är förnybart och minskar klimatpåverkan. Det underlättar även avfallshanteringen, sluter kretsloppet, bidrar till lokal tillväxt och sysselsättning, innovation, landsbygdsutveckling och renare luft. Att möjligöra tankning av flera alternativ till fossila drivmedel ger utöver förbättrad miljöprestanda och ökad valfrihet för våra medborgare och besökare dessutom ett starkare varumärke för kommunen.

Jämfört med andra län och städer så ligger vi dåligt till när det gäller tillgång till biogasmackar. Exempelvis så har Örebro och Västerås tre tankställen vardera, Linköping har fem och Norrköping fyra tankställen. En ort som Motala har två och i Västmanland har orter som Sala och Köping tankställen. I västra och södra Sverige finns många exempel på små orter med tankställen. I Strängnäs med vårt strategiska läge vid 55:an och E:20 borde det därför finnas goda förutsättningar för en biogasmack. Tyvärr har det trots detta inte kommit någon till stånd.

Länsstyrelsen lämnade 2012 miljötillstånd för en produktionsanläggning för biogas i Strängnäs. Mottagare av tillståndet var Strängnäs Biogas AB, ett lokalt företag bestående av främst ett antal lantbrukare. Under hösten 2015 beviljades Strängnäs Biogas 40 % (32 mkr) investeringsstöd från regeringens satsning Klimatklivet.

En tydlig trend är att offentliga aktörers engagemang är av central betydelse för att nya anläggningar ska bli verklighet. Det är viktigt att med hjälp av upphandling av fordon och transporttjänster bygga upp den lokala marknaden. Inte minst när det gäller kollektivtrafiken som utgör en viktig baskund.

Nu ska Strängnäs kommun tyvärr inte göra någon ny upphandling av kollektivtrafik förrän 2021 och därmed är kommunens möjligheter att på det sättet bidra till goda förutsättningar för en produktionsanläggning samt tankställe för biogas i kommunen mindre än önskvärt.

Dess bättre finns det andra faktorer som också kan påverka. Inte minst har vår granne Eskilstuna vars busstrafik drivs av biogas brist på densamma. Detta innebär att de i dag är tvungna att köpa in över hälften av sitt behov utifrån med risk för att det när som helst i stället blir fossil naturgas. Utökad produktionskapacitet är därför eftersträvansvärd.

Matavfallet från både Strängnäs och Eskilstuna samrötas dessutom idag med avloppsslam i Eskilstuna Energi & Miljö AB (EEM) produktionsanläggning och får därmed inte spridas på åkrar. I stället för att sluta kretsloppet så hamnar det på deponin Lilla Nyby som sluttäckningsmaterial. Det samma gäller Strängnäs avloppsslam trots att det är renare och eventuellt skulle gå att återföra som gödning om det inte blandades med Eskilstunas slam. Utredning pågår gällande Strängnäs slam.

En separat anläggning för att täcka upp behovet av biogas och där rötresten går att föra tillbaka till åkrarna är därför av stor vikt. Eftersom tillstånd, investeringsstöd, råvaror och spridningsarealer finns på plats borde det finnas goda förutsättningar för att i samverkan med Eskilstuna och EEM se till att anläggningen i Strängnäs blir av. Blir produktionsanläggningen av så är det sannolikt att vi även får ett lokalt tankställe.

Detta skulle bland annat medföra att vi:

·         Kan erbjuda invånare, lokala företag och besökare möjlighet att tanka ett bränsle med positiv miljöpåverkan.

·         Sluter kretsloppet genom att återföra rötrester som biogödsel i det lokala lantbruket.

·         Möjliggör mer ekologisk produktion med mindre övergödning av våra sjöar och vattendrag. Inte minst Mälaren.

·         Gynnar det lokala näringslivet och landsbygden genom att köra på lokalt producerat drivmedel.

·         Får möjlighet till full kontroll över att vi får 100 % biogas med extremt bra klimatprestanda.

·         Får ökad försörjningstrygghet, på både drivmedel och biogödsel.

Exempel på åtgärder som skulle öka sannolikheten att satsningen blir av är att:

det i ägardirektiven för SEVAB görs ett tillägg om att biogas på sikt ska ingå i deras produktportfölj.

det i ägardirektiven för SEVAB görs ett tillägg om att det matavfall som Strängnäs skickar till Eskilstuna på sikt ska ge biogas som säljs i Strängnäs.

det i ägardirektiven för SEVAB görs ett tillägg om att det matavfall som Strängnäs skickar till Eskilstuna på sikt ska rötas med råvaror som gör det möjligt att återföra näringsämnena till lantbruket.

förvaltningen får i uppdrag att, i undersökningen av olika lösningar för rötning av avloppsslammet, beakta vinsterna med rena rötrester samt lokal produktion av biogas.

Vi föreslår att

1.      förvaltningen får i uppdrag att noga undersöka vilka åtgärder Strängnäs kommun kan vidta för att bidra till att en produktionsanläggning samt tankställe för biogas blir verklighet i Strängnäs.

2.     kommunstyrelsen får i uppdrag att arbeta fram ett inriktningsbeslut gällande kollektivtrafikens drivmedel och miljöprestanda.

Strängnäs 2016-02-16

Ragnar Lindén, Miljöpartiet de gröna