En röst på MP är en röst på klimatomställning

Valet närmar sig. Du har nu tre viktiga beslut att ta i valen till riksdag, region- och kommun. Nu har du möjlighet att påverka vilka partier som du vill ska representera dig framöver. I riksdagsvalet är det viktigt att du röstar på det parti som har ett valprogram som stämmer överens med dina åsikter men du bör också se till helheten.

Just nu finns det två realistiska regeringsalternativ: Ulf Kristerssons block (M, KD, L, SD), som kommer ge Sverigedemokraterna avgörande makt, och Magdalena Anderssons block (S, V, MP, C), som är helt beroende av att Miljöpartiet klarar 4-procentsspärren.

Har du inte riktigt bestämt dig för vilket parti du vill rösta på så ge gärna en röst på Miljöpartiet då vi behöver komma in i regeringen för att de rödgröna ska kunna hamna i majoritet. Miljöpartiet behövs i riksdagen. Efter sju år i regering har Miljöpartiet arbetat för utbyggnaden av förnybar el, omställningen av fordonsflottan och den våg av industrisatsningar som nu sker. Under vår tid i regering fyrdubblades dessutom storleken på miljöbudgeten.

I regionvalet röstar du på det parti som du vill ska styra i vår region de kommande fyra åren. På den här nivån tas beslut om vår sjukvård, kollektivtrafik m.m. Saker som i högsta grad påverkar oss här i Strömstad. VGR ska år 2030 vara helt fossiloberoende – det här är en utveckling som vi behöver driva på tillsammans. Vi i Miljöpartiet arbetar med regional utveckling där vi underlättar för människor att välja miljö- och klimatsmart. Vi driver en omställning av hälso- och sjukvården. Inom kollektivtrafiken verkar vi för ett ökat, hållbart resande och vi brinner för ett rikt kulturliv som ger livskraft och glädje.

I kommunalvalet väljs ledamöter till kommunernas fullmäktige. Här kan du verkligen påverka vad som sker med vår kommun och hur du vill att den ska styras de kommande åren. En röst på oss i Miljöpartiet i Strömstad är en röst för klimatomställning för ett hållbart samhälle samt solidaritet med djur, natur och kommande generationer när besluten fattas. I Strömstad har vi goda möjligheter att bygga ett samhälle där det är möjligt att leva ett bra liv inom ramen för naturens gränser.
Glöm inte att rösta i de tre valen – det är några av de viktigaste beslut du kommer ta i år.

Marlene Midtvedt
Miljöpartiet de gröna i Strömstad

(Fria ord, Strömstads Tidning, 2022-08-25)