Miljöpartiets miljöpris till Lisbeth Sten

När Miljöpartiet de gröna i Strömstad hade sitt årsmöte i söndags var Lisbeth Sten på plats för att berätta om Omställning Strömstad. Då passade miljöpartisterna på att dela ut sitt miljöpris till henne för hennes idoga arbete med att förbättra den offentliga maten och med starten av Omställning Strömstad.

Miljöpartiet sätter stort värde på Lisbeths kunniga och hängivna kamp för bland annat giftfri ekologisk mat på bland annat skolor och äldreboenden. Vid årsmötet i söndags fick årsmötesdeltagarna också veta mer om ”Omställningsrörelsen”. Detta är en världsomspännande ny rörelse som startade i Storbritannien 2006 (”Transition Towns”). Vad handlar det då om?

– Omställningen handlar om att ställa om till ett liv efter oljan, som nu har passerat toppen på utvinningskurvan, berättade Lisbeth. Inom kort bildar man en ideell förening i Strömstad, men arbetet har redan börjat. Bland annat vill man finna mark för odlingslotter.

Lisbeth passade också på att bjuda in till en ekomarknad den 27 april som Omställning Strömstad arrangerar. Där kommer många lokala odlare sälja närproducerade och ekologiska varor.