Vi måste skydda de marina ekosystemen

Jag är född och uppvuxen i Strömstad. Jag var på havet som liten med min familj i timmar och älskade att sitta längst fram på båten som skumpade fram i vågorna. På kvällarna åt vi räkor tillsammans och njöt av det som havet i vår närhet gett oss.

Jag älskar Strömstad och den luft och den frihet som havet ger mig. Med detta som bakgrund så blir jag ledsen och upprörd när jag får till mig att vårt älskade hav blir mer och mer försurat och att alla havsdjur mår allt sämre. När havet ligger runt 8,1 i pH-värde kan man se att larver och yngel simmar omkring och gör allt som dessa djur brukar göra.

Sedan vid varje decimal av surare vatten ser man hur djuren börjar må sämre. De blir mindre, blekare och mindre aktiva. Vid pH 7,8 dör musslorna. Vid 7,6 kommer en tröskel då plötsligt många av snäckor och djur med kalkhaltiga skal dör. Sjöborrar är tuffare, de klarar 7,5. Så surt har inte havet varit på 55 miljoner år.

Så surt kommer vårt älskade hav att vara om hundra år, eller tidigare, om vi inte når Parisavtalets uppsatta mål. Räkor som lever i framtidens sura havsvatten smakar mindre, är lösa i köttet och ingen höjdare att ha på smörgåsen med majonnäs och dill. Snart kommer vi inte längre kunna njuta av våra goda räkor i Strömstad. Dessutom kommer en kraftigt ökad dödlighet ske också för räkorna och många kommer inte att överleva efter 2050 på grund av den försurning som väntar oss.

För att minska de här negativa effekterna av havsförsurning anser Naturskyddsföreningen att den tillåtna svavelhalten i fartygsbränsle på global nivå måste minskas dramatiskt. Vissa lokala anpassningsåtgärder här i Strömstad kan dock också hjälpa till att hantera symtomen på havssurning och begränsa de negativa effekterna på lokal skala.

Genom att vi skyddar marina ekosystem i vår närhet ökar deras förmåga att hantera miljöstörningar som havsförsurning. Det kan vi göra genom att utveckla marina skyddade nätverk eller minska annan miljöpåverkan som försvagar marina ekosystem. En annan metod är att reparera skadade ekosystem genom restaureringsprogram.

Miljöpartiet i Strömstad behövs där besluten ska fattas. Vi kommer göra vårt allt för att ställa allt till rätta igen. Så att kommande generationer också får njuta fina båtturer på haven och äta räkor med familjen på kvällen medan de ser solen gå ned i havet. Och låt oss inte glömma – Våra hav är både hjältar och offer när det kommer till växthusgasen koldioxid. Havsvattnet och dess ekosystem har en fantastisk förmåga att ta upp koldioxid från luften och därmed bromsa klimatförändringarna.

Enligt FN:s klimatpanel, IPPC, tar haven upp 30 procent av den koldioxid vi människor släpper ut – OM vi tar hand om vårt hav det vill säga.

Marlene E Midtvedt
Miljöpartiet de gröna i Strömstad

(Debattartikel i Strömstads Tidning 2022-07-09)