Strömstad växer – vi måste satsa på staden och inte avveckla

Bad tillhör de mest uppskattade fritidsaktiviteterna bland alla åldrar. I fritids­vaneundersökningar brukar bad ligga i topp. Badhus erbjuder en plats för motion, undervisning, simning, avkoppling, simlek och ren njutning. Eftersom vi alltid har badat kan man förmoda att vi kommer att bada mycket även i framtiden och att barn, familjer och äldre är viktiga målgrupper.

Förutom ovan nämnda aktiviteter förekommer även vattengymnastik i hälso­vårdande syfte.

Badhusen fyller även en viktig samhällsfunktion där flera samhällsgrupper möts. De flesta badhus drivs och ägs av kommunerna. De kommunala badhusen i Sverige har i de flesta fall en 25-metersbassäng som är en lämplig bassängtyp för simträning. Utöver simbassängen finns också i många fall en barnbassäng för att de minsta barnen ska bli vana vid och lära sig att umgås med vatten. Detta är kärnan i badhusverksamheten.

Om kommunen väljer att ha en bassäng med högre temperatur och höj- och sänkbar botten i sitt badhus kan denna även fungera som ett komplement för grupper med särskilda behov. *

Strömstad växer just nu så att det knakar. Hyreshus, bostadsrätter och helt nya områden för hus växer fram runt om i vår kommun.

Varför ska man då flytta till Strömstad? Här lägger man ner småskolor till höger och vänster. Vi kan inte gasa och bromsa samtidigt – vi får endera välja att satsa på vår stad eller avveckla den.

I Strömstad används just nu vår varmvattenbassäng som ett komplement till vårt badhus utav våra medborgare i alla åldrar; bebisar med sina föräldrar, unga som har skador som måste tränas försiktigt och av funktionshindrade och äldre.

Nu är den också nedläggningshotad, likt småskolorna. Regionens avtal med Aleris löper ut den sista oktober, men ännu finns ingen lösning för rehabbassängen i Strömstad.

Miljöpartiet i Strömstad önskar därför att kommunen tar över driften av rehabbassängen i Strömstads sjukhus – detta för att det är i slutändan vårt ansvar att ge våra medborgare det bad de behöver och förtjänar.

Kommunen äger dessutom sjukhusbyggnaden där bassängen inryms och borde få en bättre ekonomi än vad regionen under de senaste åren kunnat ha då man numera betalar hyran till sig själv.

*Källa: SKR: Badhus – Strategiska frågor och ställningstaganden.

Marlene E Midtvedt

Daniel Ödlund

Miljöpartiet Strömstad

(debattartikel i Strömstads Tidning 13 oktober 2022)