Miljöpartiet i Sundbyberg toppar laget

Miljöpartiet Sundbybergs laguppställning för den nya mandatperioden är nu satt. Bland partiets företrädare återfinns fd Kultur- och demokratiminister Amanda Linds tidigare pressekreterare Elina Jansson, den tidigare riksdagsledamoten Maria Ferm och den tidigare utbildningsministern Gustav Fridolin. Som ny vice gruppledare och vice ordförande i förskolenämnden har Miljöpartiet utsett Edit Holmqvist, lärare till yrket.

– Vi har en grupp väldigt starka representanter i Sundbybergs nämnder och bolag. Den här gruppen kommer kunna förverkliga den gröna politik vi gått till val på, säger Martin Solberg (MP) gruppledare och kommunalråd.

I Kultur- och fritidsnämnden representeras partiet av Elina Jansson, som tidigare varit pressekreterare hos fd Kultur- och demokratiministern Amanda Lind. Hon ser fram emot att utveckla och tillgängliggöra Sundbybergs kultur- och fritidsliv:

– Både kultur och idrott ligger mig varmt om hjärtat. Goda förutsättningar för föreningslivet och kulturen är helt centralt för det fria, öppna och demokratiska samhället. Jag ser fram emot att kunna bidra till det arbetet, säger Elina Jansson.

Gustav Fridolin, tidigare språkrör för Miljöpartiet och utbildningsminister, gör comeback i politiken, som fritidspolitiker, och kommer från årsskiftet att representera Miljöpartiet i Grundskole- och gymnasienämnden. I nämnden vill han arbeta för en mer jämlik skola, för en förbättrad elevhälsa och bättre kunskapsresultat.

– Alla barn ska få en ärlig chans i skolan. Det är riktigt bra att styret i Sundbyberg lovar att öka resurserna till skolan! Mina hjärtefrågor är att lärare ska ha en bra arbetsmiljö, att barn ofta ska möta och läsa böcker i skolan, att elever som behöver stöd ska få det i tid och att det ska finnas bra elevhälsa på alla skolor, säger Gustav Fridolin.

Den nyvalda vice gruppledaren Edit Holmqvist är utbildad lärare och har tidigare arbetat med förskolepolitik som ledamot i förskolenämnden. På Miljöpartiets årsmöte valdes hon till vice ordförande i förskolenämnden.

– Jag är oerhört stolt över att bli vald till vice gruppledare för Miljöpartiet i Sundbyberg, och att tillsammans med Martin Solberg leda en så stark avdelning. Jag brinner för klimatet men utöver det är det utbildningsfrågor och barnrätt som ligger mig närmst om hjärtat, säger Edit Holmqvist.

Miljöpartiets företrädare i Sundbyberg:

Nämnder

Martin Solberg, Kommunalråd tillika ordförande i Stadsmiljö- och tekniska nämnden samt ledamot i Sundbybergs stadshus AB

Edit Holmqvist, vice gruppledare tillika vice ordförande i förskolenämnden

Gustav Fridolin, gruppledare i Grundskole- och gymnasienämnden

Elina Jansson, gruppledare i Kultur- och fritidsnämnden

Axel Naver, gruppledare i Byggnads- och tillståndsnämnden

Abby Afriyie, gruppledare i Äldrenämnden samt vice ordförande i Pensionärsrådet

Anne Ahluwalia, gruppledare i Social- och arbetsmarknadsnämnden tillika ledamot i Norrenergi AB

Bolag

Emelie Tillegård, ordförande i Sundbybergs Vatten och Avfall AB

Maria Ferm, ledamot i Fastighets AB Förvaltaren samt ledamot i Brottsförebyggande rådet