Vinster är skolans stora problem

Vinstuttag av privata skolor är skolans verkliga problem, skriver styrets kommunalråd i en replik till högerpartierna.

Det är glädjande att se att högerpartierna plötsligt har börjat dela vår bild om att skolan behöver mer resurser. Så har det inte varit tidigare år; då har man budgeterat stora nedskärningar på skolan och prioriterat skattesänkningar med motiveringen att mer pengar inte betyder bättre kvalitet.
Även om vi verkar vara överens om att skolan behöver mer resurser misslyckas högerpartierna med sin beskrivning av skolans verkliga problem. För att skolan ska stärkas måste varenda krona som ska gå till våra elever hamna just där – och inte försvinna i vinstutdelningar. Marknadsskolan och skolsegregationen måste bort för att vi återigen ska få en jämlik kunskapsskola i världsklass.
Trots det tuffa ekonomiska läget har vi i styret tredubblat tidigare höjningar av grundbeloppet i vår budget. Vi vet att det inte räcker, men högerpartiernas höjning med 1,9 promille räcker inte på långa vägar. Det stora problemet för skolans långsiktiga finansiering är att slottspartierna på nationell nivå dränerar våra skolor på pengar genom slopade statsbidrag och fria vinstuttag. Samtidigt är skolpengen lika stor för kommunala skolor och friskolor, trots att de kommunala skolorna har ett större ansvar att bereda plats för nya elever. Varje förslag för att göra något åt detta har röstats ner av högermajoriteten i riksdagen. Det om något är ett svek mot eleverna.
Vår skolpolitik är glasklar: alla skolor ska vara bra skolor och alla elever ska få det stöd de behöver och har rätt till. Vårt mål är att föräldrars utbildningsbakgrund inte, som det tyvärr är idag, ska avgöra chanserna att klara skolan. För att uppnå detta räcker inte marginella satsningar som högerpartierna föreslår utan det krävs mycket mer resurser som också går till rätt saker och fler utbildade lärare. Högerpartierna glömmer dessutom att nämna att de i sitt budgetförslag vill dra ner rejält på barn och ungas fritid, idrott och kultur. Forskning visar att en fritidssysselsättning är avgörande för att må bra och prestera i skolan. Det är kontraproduktivt att skära ner på barn och ungas fritidsaktiviteter, vilket de flesta lärare kan skriva under på.
Högerpartierna påstår att de tar ansvar för skolan, men att forsla skattepengar till privata friskoleföretags vinstuttag är inte att prioritera eller ta ansvar för Uppsalas skolor och elever. Låt oss  i stället tillsammans värna Uppsalas barn genom att kräva mer stöd från regeringen och en gång för alla se till att pengarna till skolan stannar i skolan. En bra början är att ringa era statsråd.
Eva Christiernin (S), skolkommunalråd
Linda Eskilsson (MP), kommunalråd med ansvar för kultur och fritid