Innerstaden behöver plats för människor, gående och cyklister
Innerstaden behöver plats för människor, gående och cyklister
Innerstaden behöver plats för människor, gående och cyklister

Innerstaden behöver plats för människor, gående och cyklister

När det finns begränsat med yta, som i Uppsalas stadskärna, är det ett enormt resursslöseri att planera för parkeringstorg och bilgator i city, när det som behövs är miljöer där människor trivs och vill vara. Vi behöver en innerstad där fler och större ytor ges till människor.

Förra veckan gjorde Moderaterna ett utspel om att vi behöver bekämpa “citydöden” med fler parkeringsplatser och möjligheter för människor att köra bil i Uppsalas stadskärna. Det är en grå och bilvurmande politik som skulle öka trafiken och minska trivseln i innerstan. Miljöpartiet har länge kämpat för en levande stadskärna med plats för människor, liv och rörelse, men vi skiljer oss från Moderaterna i hur vi ser att detta uppnås.

Det är lätt att tro att problemet är avsaknaden av parkering för bilar. Men det stämmer inte. Stadskärnor med mindre trafik upplevs tryggare och trivsammare och får fler människor att söka sig dit. Modern forskning och exempel från städer som Linköping, Ghent, Oslo och Barcelona visar att när fler ytor anpassas för gående och cyklister med öppna torg, bänkar, grönska och cykelställ, istället för bilar och parkeringsplatser ökar antalet människor och därmed också kundunderlaget. Samtidigt ökar omsättningen för butiker, restauranger, caféer och andra näringsidkare i och med att kundunderlaget blir större.

En av de mest uppskattade förändringarna som Miljöpartiet drivit igenom är sommargågatorna, som myllrar av människor under sommarmånaderna. Det fanns en stor skepsis innan de infördes, men är nu så pass älskade och självklara att det skulle bli ramaskri om de togs bort. När uppsalaborna tillfrågas framgår det tydligt att det man vill ha mer av i city är kulturliv och evenemang, mer torg och offentliga platser, mer grönska, ökad cykel- och gångvänlighet och att årummet utvecklas. Att då istället lägga pengarna på att anlägga fler parkeringsplatser för bilar, när vi redan har dåligt nyttjade parkeringsgarage, kommer inte få fler att välja city framför köpcenter eller näthandel.

Uppsala har flera platser som skulle kunna utvecklas för människor istället för bilar. Östra och västra ågatan kan utvecklas mer för gång och cykel året runt och med bättre övergångar mot hamnplan och stadsparken. Fyristorg utsågs i höstas till en av Sveriges fulaste parkeringsplatser, när det istället skulle kunna vara ett vackert torg för människor, kultur och uteserveringar. St Eriks torg skulle fungera ypperligt som sommartorg med plats för exempelvis saluhallen att utveckla sin verksamhet och skapa mer dragningskraft i de delar av city som ligger nordväst om ån. Samtidigt behöver även Dragarbrunnsgatan ses över för att minska trafiken och öka trivseln. Detta är bara några exempel som Miljöpartiet drivit under flera års tid.

Det är viktigt att vi värnar om vår vackra stadskärna. Med forskning i ryggen, uppsalabornas trivsel i sikte och med omtanke om näringslivets och citys utveckling vill vi i Miljöpartiet få in mer grönska och kultur i city. Vi vill öppna fler gator och torg för strosande, uteserveringar, handel och evenemang. Genom att göra det kan vi tillsammans bekämpa citydöden.

Joachim Höggren (MP)
1:e vice ordförande i Gatu- och samhällsmiljönämnden

Relaterade nyheter

Örebro län, 2 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga till skolministern om digitalisering

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!

Örebro län, 26 april 2024

Camilla Hansén (MP): Sedan 1642 har vi klagat över att våren är kall

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter