Brutal antiklimatpolitiksväng hos S och V

Plötsligt anser regeringen inte att klimatfrågan är mer viktig än att vi kan skjuta det där med att fasa bort fossil energi på en oviss framtid, skriver Niclas Malmberg.
Miljöpartiets princip att det ska vara lätt att göra rätt fick under partiets regeringsår allt större genomslag; med ekonomiska incitament som styr mot miljömedvetet och klimatsmart beteende. Men efter att Socialdemokraterna själva axlat regeringsmakten har principen inte bara fallit i glömska, men motarbetas nu med kirurgisk precision. Plötsligt är det slöseri med resurser och tillbakagång till fossilberoende som är ledorden för den politik som förs.

Stödet för att slösa med el öppnade dammluckorna. Retoriken från regeringen när förslaget lanserades var att exceptionella situationer kräver exceptionella åtgärder, och att hushållen inte skulle förvänta sig motsvarande bidrag var gång ett pris för en vara skjuter i höjden. Vi var nog många som redan då drog slutsatsen det bara var en tidsfråga innan även andra prishöjningar skulle kompenseras med bidrag. Exceptionella situationer är sällan så exceptionella som man vill tro när man befinner sig mitt uppe i ett skeende.

Putins krig i Ukraina är i första hand en humanitär katastrof i Ukraina. Men i kölvattnet av kriget har priset på fossila drivmedel skjutit i höjden runt om i Europa. Priset på bensin sticker inte ut särskilt i Sverige, tvärtom ligger priset någonstans i mitten av priset i jämförbara länder. Vad gäller dieseln ligger det högt i Sverige, även om nivåerna inte är väsensskilda i andra länder. Men i Sverige har vi med elstödet i färskt minne nu fått korn på det här med bidrag vid prishöjningar.

Att priset för fossila drivmedel snabbt ökat har fått precis de konsekvenser teorin lär oss. Dagligen har vi kunnat se solskenshistorier där människor berättar att man efter att ha bilpendlat i decennier i stället har börjat använda buss eller cykel för att ta sig till jobbet. Den utvecklingen hade regeringen kunnat föra en politik för att stimulera ytterligare. Stöd för att sänka biljettaxorna i kollektivtrafiken, eller investeringsstöd för produktion av inhemsk biobränsleproduktion vore rimliga åtgärder. Men i stället väljer man att föra en politik som direkt slår ihjäl varje incitament till omställning till fossilfria transporter.

Bidrag till alla som äger en bil är inte bara resurser som i stor utsträckning hamnar hos hushåll som inte har något behov av bidraget, det är också ett hån mot alla de som inte har råd med bil och i stället har månadskort i kollektivtrafiken. Och sänkt pris vid pump på bensin och fossilt diesel är en tydlig signal till alla som funderat på att byta till eldrift eller biobränslen att det inte är så bråttom med det. Som för att maximera skadan pausas dessutom reduktionsplikten. Plötsligt anser regeringen inte att klimatfrågan är mer viktig än att vi kan skjuta det där med att fasa bort fossil energi på en oviss framtid.

Vid sidan av de ökade koldioxidutsläpp som regeringens politik leder till, riskerar politiken dessutom också att gynna Putin ekonomiskt, och därmed förlänga kriget. Med lägre pris på fossil energi vid pump kommer efterfrågan öka, och därmed också importen, vilket ger ytterligare kronor rakt ner i Putins krigskassa.

Kan man ens om man så önskade utforma en politik som gör större skada? Ja, Vänsterpartiet lyckas med den bedriften. Partiet går ut med att man vill införa ett pristak på 18 kronor vid pump per liter bensin, som ska regleras genom att skatten sänks i motsvarande grad som priset före skatt ökar. Med modellen skulle försäljaren kunna sätta ett pris på 18 kronor och i ett slag nolla skatterna, med enormt stora ekonomiska bortfall för staten som resultat, samtidigt som man underblåser överkonsumtion av en bristvara och skyndar på klimatkrisen.

Att från politiskt håll fastslå vilket maxpris som får tas ut på olika varor har prövats i Venezuela, med katastrofalt resultat. Att Vänsterpartiet ens överväger tanken är häpnadsväckande, men kan rimligtvis inte få andra konsekvenser än att inga miljömedvetna personer längre kan överväga en röst på V i höstens riksdagsval.

Niclas Malmberg, riksdagskandidat (MP)