Förstör inte en av Sveriges bästa musikskolor

Trots att Uppsala har en av Sveriges erkänt bäst fungerande musikskolor sade Allianspolitikerna i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden ja när ett privat företag från Göteborg ville utmana den kommunala musikskolan.
Om Ahlin Musik AB kan visa att de klarar att sköta musikskolan bättre än kommunen kan alltså politikerna besluta om att handla upp hela eller delar av verksamheten.

Miljöpartiet tycker att det är dumt att börja upphandla en tjänst som idag fungerar utmärkt.

– Uppsala har en av Sveriges erkänt bäst fungerande musikskolor. Det finns ingenting att vinna på att börja upphandla en redan fungerande verksamhet. Alliansen bryr sig mer om att det ska vara privat än hur själva verksamheten fungerar. säger Miljöpartiets kommunalråd Maria Gardfjell.

– Vad man nu gör är att låsa upp verksamheten på en viss miniminivå som ska upphandlas. Istället för att vidareutveckla verksamheten, till exempel genom att starta större samarbeten med studieförbund här i stan, ska ett företag som nu är verksamt på västkusten sköta Uppsalas musikskola. Det finns ingen logik i det, säger Maria Gardfjell.