Så här jobbar vi med solenergin

Uppsala kommun som geografiskt område har redan idag flest solcellsanläggningar i landet. Med strax över 11 MW installerat delar Uppsala ledningen i solcellsligan med Göteborg och Stockholm. Det är tio gånger mer än 2015 då vi bara tog vara på 1,1 MW av solenergin. Med den här takten kommer vi att nå målet 100 MW till 2030. Rickard Malmström, kommunalråd (MP) skriver i UNT (maj 2019) om hur kommunen arbetar med att öka produktionen av solel.
Göran Brolund och Alf Bergstrand efterfrågan i UNT 27/5 en redovisning från ansvariga politiker kring hur vi arbetar med att öka antalet solceller på kommunens fastigheter. Det redovisar jag gärna.

Kommunfullmäktige har, som skribenterna skriver, också beslutat om att upprätta en solkommunstrategi vilket bland annat rymmer mål om att samtliga av kommunkoncernen ägda fastigheter där så är möjlig ska ha solceller på sina tak år 2025. Den strategin håller på att tas fram och beräknas vara klar under året.

Men redan idag satsar alla kommunala fastighetsbolag på solel. De största kommunala anläggning finns i Gottsunda centrum(255kW) och Fyrisskolan (250kW). Totalt har de kommunala bolagen idag installerat 1,5 MW.

För att hålla den nödvändiga utvecklingstakten har kommunen bestämt sig att också satsa på solparker. I juni 2018 beslutade fullmäktige att bygga en eller flera solparker på sammanlagt ca 3 MW

Så sammanfattningsvis – taken på kommunens skolor, hyreshus och andra lokaler håller nu på att prydas med solceller. Solcellsparker planeras. Tillsammans med kommunens alla privata fastighetsägare arbetar vi för en framtid fylld av solenergi.
Rickards Malmström (MP) ansvarigt kommunalråd för klimat och miljö.