Friskare natur

Vår natur och våra hav befinner sig i kris och måste skyddas omgående. Just nu riskerar ofattbara en miljon arter i världen att utrotas och haven är nära en systemkollaps. Miljöpartiet vill stärka miljöpolitiken i EU och kraftfullt prioritera arbetet med biologisk mångfald.

Vi vill stoppa massutrotningen, skydda och återställa mer natur och förbättra förutsättningarna för den biologiska mångfalden, på land och till havs. Globalt har fiskbestånden minskat med ofattbara 90 procent och EU:s hav hör till de mest utfiskade i hela världen. Men trots krisen fortsätter fisket ändå i strid med gällande lagstiftning. Vi vill därför se en ny europeisk havslag för att omedelbart stoppa överfisket och rädda haven.

En motståndskraftig natur, en livskraftig biologisk mångfald och friska hav är inte bara ett värde i sig, utan även en förutsättning för att vi ska ha matförsörjning, rent vatten och ren luft att andas. Det krävs fler gröna röster i EU-parlamentet för att stoppa skövlingen, överfisket och artutrotningen. Vi är även en garant för förbättrade villkor för djuren. Vi vill att EU uppdaterar lagstifningen för stärkt djurvälfärd, bekämpar plågsamma djurförsök, stärker djurskyddet och värnar djurhälsan. Vi vill även att EU:s regelverk för djurtransporter görs om i grunden och att djurens egenvärde och behov som kännande varelser respekteras fullt ut.