Snabbare klimatomställning

Extremväder, naturkatastrofer och andra konsekvenser av klimatförändringarna känner inga landsgränser. Därför måste också vår politik för att möta dessa utmaningar vara gemensam och solidarisk. Vi befinner oss i ett klimatnödläge och takten i klimatomställningen måste öka. Hur väl EU lyckas minska utsläppen den kommande mandatperioden har en helt avgörande roll i det globala klimatarbetet.

Miljöpartiet vill att Europa tar ledarrollen i den globala, rättvisa omställningen. Vi vill kraftigt minska utsläppen, skärpa klimatmålen, öka investeringarna i förnybar energi och klimatanpassa unionens budget, så att verksamhet som är skadlig för klimatet fasas ut. Människan både kan och måste leva på ett sätt som inte sliter ut planeten.

Sverige var länge ett föregångsland för vår nationella klimatpolitik, tack vare Miljöpartiets arbete i regeringsställning. Nu behöver Sveriges gröna framgångar exporteras. EU måste bryta fossilberoendet och minska utsläppen radikalt. Vi vill att EU ska bli världens första klimatneutrala region och då krävs det fler gröna mandat i EU-parlamentet.