Stärkt demokrati och fred

Säkerhetsläget i Europa och vår omvärld har försämrats. Auktoritära regimer skapar instabilitet både i närområdet och i EU. Rysslands fullskaliga invasionskrig mot Ukraina har lett till ett försämrat säkerhetsläge i Europa och samtidigt resulterar andra konflikter, särskilt det folkrättsvidriga kriget i Gaza, i ett enormt civilt lidande.

I flera medlemsländer är demokratin under attack, rättsstaten urholkas och partipolitiska intressen styr över domstolar och medier. Europa står inför ett ödesval och vi gröna kommer alltid att stå enade mot polarisering, hat och extremism.

Vi vill skydda de grundläggande fri- och rättigheterna, öka det folkliga inflytandet, skydda minoriteter och stärka pressfriheten. Vi vill se ett EU som kan hantera klimatförändringar, cyberattacker, pandemier och terrorism. Ett EU där människor på flykt från krig och förtryck har rätt till en fristad. Och framför allt, vi vill se ett öppet och humant Europa. Ett Europa där demokrati, yttrandefrihet och alla människors rätt att tro och älska utan rädsla och förbehåll är fredade och självklara.

I en orolig värld ska EU vara en kraft för mänskliga rättigheter och demokrati. Vi vill att EU välkomnar Ukraina i unionen och omedelbart stoppar all import av energi från Ryssland. EU ska även kraftfullt verka för permanent vapenvila i Gaza och bana väg för en hållbar tvåstatslösning.

Vi vill att EU tar ledarrollen i kampen för en fredlig och rättvis värld. Vårt EU agerar alltid i solidaritet med dem vars självständighet och demokratiska fri- och rättigheter hotas, står upp för folkrätten och är en tongivande aktör för konfliktförebyggande och fredsfrämjande arbete globalt.