Energieffektivisering i Värmdö

Belöna energieffektivisering, inte energikonsumtion

Tekniska nämnden ansvarar för driften av kommunens verksamhetslokaler och anläggningar.

Bland annat ingår driften av Ekvallen, kommunala skolor och och pumpstationer för kommunalt vatten och avlopp i vårt verksamhetsområde. Det gör att det finns en stor potential till energieffektiviseringar.

Vi arbetar ständigt med att använda teknik som leder till större effektivitet och lägre energiförbrukning. Under 2022 har tekniska nämnden till exempel minskat driftflödet i ventilationssystemen med 54 000 timmar. Den genomsnittliga energianvändningen för verksamhetslokaler per kvadratmeter har minskat med tre procent och energianvändningen i vatten- och avloppsnätet har minskat med två procent. Hållbar energianvändning ingår som en del av upphandlingen i nya entreprenader. Vi har även målsättningen att öka andelen egenproducerad, förnybar el. Bland annat håller vi på att installera solceller på Grantomta sporthall och vi kommer installera solceller på Ekobacken och Hemmesta återvinningscentraler.

Svenska Kraftnät har ansökt hos Energimarknadsinspektionen om att näringsidkare och juridiska personer, däribland kommuner, ska kunna söka elstöd. Elstödet kommer att basera sig på konsumtion. Vi anser att det skulle vara mer relevant att ge stöd för effektiviseringar än för konsumtion då det uppmuntrar att använda både natur- och finansiella resurser på ett långsiktigt hållbart sätt.

Kristina Paltén (MP), Tekniska nämndens ordförande