En överenskommelse för havet, skogen och klimatet

Miljöpartiet i Värmdö gick till val på att stoppa utsläpp av föroreningar i våra vatten, skydda grönområden och öka takten på klimatomställningen. Vår uppfattning är att detta är prioriteringar som inte kan vänta och som kräver politiska lösningar här och nu. Tillsammans med M, KD, L och C går vi nu in i en “Majoritet för Värmdö”, som går fram med en kraftfull politik på dessa prioriterade områden.

• Omfattande insatser för renare hav, översyn av VA-nätet och påskyndad utbyggnad samt att gå fram med lösningar för en giftfri Farstavik.
  • Påbörja bildandet av ett naturreservat i Ekedalsskogen.
  • Ökad ambitionsnivå i klimatomställningen, större satsningar på klimatlösningar, mer förnybar energi och en fossilfri kommun 2022.

Utöver att vi har lyckats skapa en samsyn kring flera viktiga miljöförslag inom majoriteten, finns en enighet om att kommunens kärnverksamheter ska prioriteras och att Värmdöbornas vardag ska förenklas.

• Skolpengen ska ligga i linje med Stockholms läns kommuner
  • Bygga fler bostäder, inte minst för studenter, äldre och personer med funktionsnedsättning
  • Fler infartsparkeringar och utbyggnad av sammanhängande cykelbanor.

Frågan om Östlig förbindelse har ställts utanför samarbetet. M, KD, L och C driver fortsatt Östlig förbindelse, men utan stöd av MP. MP kommer fortsatt arbeta mot en Östlig förbindelse. Läs hela pressmeddelandet med överenskommelsen inom Majoriteten för Värmdö, https://drive.google.com/file/d/1jHchYS32mOg3mDVt1vHtlzKDWurS9AMn/view?usp=sharing  Har du frågor om det nya majoritetssamarbetet och vad det innebär, hör gärna av dig till filip.joelsson@mp.se