Värmdö kommun ökar takten i klimatomställningen

Ett ny klimat- och miljöutskott starta i Värmdö kommun

Jesper Johansson, Klimat och miljö utskott ordförande -Värmdö kommun.

Ett ny klimat- och miljöutskott starta i Värmdö kommun. Målet är att implementera och genomföra ett tydligt klimat- och miljöpolitiskt program som gör att vi når våra mål.

För den styrande koalitionen Värmdösamarbetet (Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet), är klimat och miljö ett av huvudområdena under mandatperioden. För att kunna arbeta mer effektivt, fokuserat och tvärsektoriellt med klimat-och miljöfrågor i Värmdö kommun inrättas därför ett nytt utskott, klimat- och miljöutskottet.

Det nya klimat- & miljöutskottet  (KSKMU) kommer att leda, samordna och utveckla kommunens övergripande strategiska arbete inom klimat och miljö. Utskottet kommer att implementera och utveckla nya och redan befintliga program och styrdokument inom området, såsom miljö- och klimatplan, miljöbokslut, klimatväxlingssystem, handlingsplan för klimatanpassning, handlingsplan med förslag till klimatinvesteringar, plan för våtmarksrestaurering, energiförsörjningsplan, samt kommunens klimatbudget.

Utskottet ska utöver detta ta fram en plan för Hållbart båtliv, som visar hur kommunen ska öka antalet arbetstillfällen i kommunen, öka samarbetet med akademin och näringslivet, samt öka möjligheterna för ett hållbart båtliv i vår skärgård.

• Det känns mycket bra och nödvändigt att vi, genom att skapa detta utskott, nu fokuserar på att hjälpa hela vår verksamhet att nå våra klimat- och miljömål. Extra bra är att vi kan säkerställa ett tvärsektoriellt arbete som verkligen ger effekt på utsläppen och samtidigt ger positiv utveckling för kommunen, dess invånare och företag. Min målsättning är att vi ska minska våra utsläpp och vår negativa miljöpåverkan samtidigt som vi får fler arbetsplatser, bättre framkomlighet för alla trafikslag och en levande skärgård.- säger Jesper Johansson, Klimat och Miljö utskott ordförande.