Näringsriktig och hållbar mat i Värmdö

Näringsriktig och hållbar mat ska serveras i Värmdö

Värmdö kommun har länge varit uppmärksam på köttkonsumtionens långtgående påverkan på klimatet och människors hälsa. I Värmdös klimat- och miljöplan 2020 – 2030 står att klimatsmarta måltider med mindre kött och mer växtbaserat i den kommunala verksamheten kan bidra till att nå både globala och lokala miljö- och klimatmål.1 I kommunens riktlinjer för kosthållning från 2018 finns det inkluderat en målsättning om en ökning av vegetariska och ekologiska livsmedel.

Rött kött är den stora boven i köttkonsumtion både när det gäller folkhälsa och klimatet. Det finns stora hälsorisker med intaget av för mycket rött kött. Livsmedelsverket rekommenderar ett lägre intag av rött kött och chark och högre intag av vegetabilier för såväl förskolebarn som för skolelever, men hänvisning till den ökade risken för vissa cancerformer.Jordbrukssektorn bidrar till cirka en fjärdedel av de globala växthusgasutsläppen varav köttkonsumtion och produktion står för den största delen. Värst är nötkött som orsakar 23–39 kg växthusgaser per kilo kött.

Värmdösamarbetet anser att maten i våra kommunala verksamheter ska vara god, näringsrik, närodlad och hållbar så långt det går. I enlighet med kommunens riktlinjer om att ”Livsmedelsverkets råd om bra matvanor med utgångspunkt i nordiska näringsrekommendationer ska ge underlag för planering av måltiderna gällande energi och näring” fanns förslag om att tydliggöra arbetet framåt vad gäller framförallt det röda köttet. Med tanke på den delvis missvisande diskussion som uppstod under kommunfullmäktige den 30 november om nutrition och kött i kommunala verksamheter, under ärendet om Mål och Budget för 2023, föreslås arbetet beredas ytterligare och ett uppdrag om att utveckla en indikator som styr mot stegvis minskad klimatpåverkan från livsmedel i verksamheter läggs i samband med kommunstyrelsens sammanträde 14 december.

• Efter en debatt som fokuserat för mycket på känsloargument och som riskerar att bli missvisande föreslår vi nu ytterligare beredning i syfte att utveckla en indikator som styr mot stegvis minskad klimatpåverkan från livsmedel i verksamheter. Vi hoppas med detta skapa förutsättningar för gemensam kunskap om näringsintag som grundar sig i underlag från vetenskap och forskning, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande.