Påbörja processen med att rena Farstaviken!

Mitt i centrala Gustavsberg ligger Farstaviken, ett av Stockholms farligaste vattenområden, ett så kallat riskklass 1 område, vilket innebär mycket stor risk för människa och miljö. Länsstyrelsen konstaterar i en rapport från 2014 att ”föroreningarnas farlighet är hög till mycket hög. Föroreningsnivån bedöms vara mycket stor. Höga halter av ämnen med hög till mycket hög farlighet har påträffats i sedimenten. Spridningsförutsättningarna bedöms vara mycket stora i och med att båttrafik förekommer i stor utsträckning i viken.”

Föroreningarna är ett arv från framförallt porslinstillverkningen och sedan tillverkningen lades ner har tillförseln av giftiga utsläpp i Farstaviken minskat avsevärt. Men det finns fortfarande förorenade utsläpp till vattenområdet som måste stoppas och Farstaviken behöver renas.

I en rapport som Värmdö kommun beställt från Tyréns 2013 om markföroreningar i centrala Gustavsberg och påverkan på bl.a. Farstaviken framgår det att ”sediment och ytvatten i Farstaviken är kraftigt påverkade och negativ påverkan finns på sediment- och vattenlevande organismer.” Enligt rapporten finns det inte någon risk för negativa hälsoeffekter vid upprepade bad, men för att inte utgöra någon risk för människor eller djur fullt ut krävs att utläckaget till Farstaviken på sikt minskar. En av slutsatserna i rapporten är dessutom att det finns behov av att utföra åtgärder för att kunna uppnå en god livsmiljö i Farstaviken och det rekommenderas att sediment i den inre delen av Farstaviken åtgärdas.

Stoppa utsläppen av förorenat vatten i Farstaviken!

Ett av de nuvarande största utsläppen till Farstaviken kommer sannolikt från det rör som mynnar ut i viken nedanför Oxstallet i Farsta Slottsvik. Genom röret kommer varje år över 20.000 kubikmeter orenat lakvatten från Villeroy & Bochs område samt dagvatten från tippen, en bergkross, en bussparkering och en kvadratkilometer mer eller mindre förorenad mark.

Redan år 2008 skrev Länsstyrelsen i ett beslut om avslutningsplanen för Villeroy & Bochs tipp, att ”allt drän- och lakvatten som avleds från deponin skall vid behov genomgå rening som medför att utsläppet till recipient inte medför någon negativ konsekvens för människors hälsa eller miljön senast år 2013.” Trots det släpps vattnet fortfarande orenat ut i Farstaviken. Det är anmärkningsvärt att en deponi som denna tillåts släppa ut sitt lakvatten helt orenat. Och det är särskilt allvarligt när det vattenområde som tar emot lakvattnet redan är ett högriskområde.

Ur röret vid Farsta Slottsvik rinner varje dag vatten med höga halter av kväve, kadmium, bly, koppar, zink, nickel och arsenik ut i Farstaviken. För de flesta av ämnena är nivåerna långt över rekommenderade värden, ibland tiotals gånger högre vilket inte är förenligt med den dagvattenpolicy som Värmdö kommun antog år 2012.

Miljöpartiet tycker att arbetet med att stoppa utsläppen av förorenat vatten har gått alldeles för långsamt. Vi vill genast reglera utsläppet genom röret så att nivåerna av tungmetaller i vattnet inte överstiger kommunens dagvattenpolicy. Det är också förenligt med Gustavsbergs Miljöprogram där det framgår att föroreningar i dagvattnet ska avskiljas innan eller under vattnets väg till recipient.

Påbörja processen med att rena Farstaviken!

Gustavsberg står under de närmaste åren för sin kraftigaste utbyggnad på länge. Totalt beräknas boende i Gustavsberg uppgå till 24.000 invånare år 2026 (en ökning med 47 % jämfört med 2016) och många av dessa kommer att vara barnfamiljer. Marken inom planområdet i centrala Gustavsberg ska uppfylla miljömålet god bebyggd miljö vilket innebär att marken ska kunna användas till fritids- och rekreationsändamål utan att det medför negativa hälsoeffekter.

Miljöpartiet vill att de som bor i Gustavsberg så snart som möjligt, med visshet om att det inte är förenat med hälsorisker, ska kunna njuta av bad och fiske i Farstaviken. Vi vill att kommunens huvudort Gustavsberg ska vara vacker, hållbar och hälsosam att bo och vistas i både i luften, på marken och i vattnet. Vi vill därför att Värmdö kommun påbörjar processen med att rena Farstaviken. År 2014 var det tänkt att en ansvarsutredning kring föroreningarna i Farstaviken skulle göras. Vi känner inte till att någon sådan har gjorts och vill därför att ansvarsutredningen snarast görs. Samtidigt vill vi att Värmdö kommun tar fram en plan för hur Farstaviken på bästa sätt kan renas, till vilken kostnad och med vilken tidsplan.

Sammanfattningsvis föreslår vi:
– att utsläppet genom röret vid Oxstallet vid Farstaviken omgående regleras så att nivåerna av tungmetaller i vattnet inte överstiger kommunens dagvattenpolicy;
– att en utredning omgående genomförs för att utvärdera om det finns ytterligare andra större orsaker till utsläpp av föroreningar till Farstaviken och att åtgärder omgående tas för att minska tillförseln av gifter;
– att en ansvarsutredning kring föroreningarna i Farstaviken omgående görs;
– att processen med att rena Farstaviken påbörjas och att bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden omgående tar fram förslag på bästa metod för att rena Farstaviken tillsammans med en kostnadsuppskattning och en tidsplan.

Filip Joelsson och Hanna Thorell
Miljöpartiet de gröna i Värmdö