Politisk kamp: Prestige vs Omsorg

En konsultrapport har tagits fram för hur Vård- och omsorgsnämndens underskott ska hanteras. Bland annat står det i rapporten att biståndsbedömningarna är för generösa. Thomas Taylor, socialpolitisk talesperson ifrågasätter hur underbyggt det påståendet är.
Värmdö kommun skall följa lagen. Värmdö kommuns omsorg kostar pengar. Det skall den också göra. Miljöpartiet hävdar att Vård- och omsorgsnämnden är underfinansierad samtidigt som det även finns utrymme för smartare lösningar gällande arbetstid och dyra utlokaliseringar. Så långt är vi överens med konsulten som skrivit den nu framtagna rapporten för hur vård och omsorgsnämndens budgetunderskott kan hanteras. Samtidigt är vi övertygade om att effektiviseringar och åtgärder som samlat raderar ut hela underskottet kommer att ske på bekostnad av kvalité.

Tyvärr tycks det som att en prestigekamp åter pågår inom politiken, där vi på våra sidor både hårdnackat och blint vägrar att dricka de andras sanningar. Jan Dolk, omsorg kostar pengar, Monica Pettersson, den gör faktiskt det. När det nu står i rapporten att biståndsbedömningarna är för generösa, då är det viktigt att veta var den informationen kommer ifrån. Det är någon som har berättat detta för konsulten eftersom han inte har läst en enda bedömning, något som också har bekräftats. En konsultrapport av det här slaget bygger mycket och till vissa delar helt på vad som framkommer under intervjuer. Detta är en sanning som kommer från kommunen själv men som kan tyckas komma från en oberoende granskning.

Mikael Lindström lyfte på förra Kommunfullmäktige upp den åtgärdsplan som tagits fram och fattats beslut om i Vård- och omsorgsnämndens arbetsutskott. Bland dessa punkter föreslås att personer på gruppboenden ej skall kunna söka kontaktpersoner, vilket direkt strider mot lagstiftningen för LSS. Alliansen avslog Mikaels begäran om att beslut i denna fråga skulle fattas av den breda politiken. Vi i Miljöpartiet är djupt oroade över för vad som i närtid kan komma att bli, "det Värmdö vi lever i".

Vi tycker att det går för långt när:
* kommunen förlorar en tvist om assistanstimmar och efter några månader svarar med att åter dra in timmar för brukaren.
* åtgärdspunkter för att hantera ett budgetunderskott strider mot lagen.

Thomas Taylor, socialpolitisk talesperson, Miljöpartiet de gröna i Värmdö