Utbilda kommunens personal och politiker i Första hjälpen till psykisk hälsa!

Miljöpartiet vill att kommunen utbildar instruktörer i Första hjälpen till psykisk hälsa med målet att ha utbildat all personal samt politiker innan 2017 års utgång. Det skulle sätta Värmdö på kartan när det gäller förebyggande arbete till psykisk hälsa.
För 2016 finns 830 000 kronor att söka hos SKL för insatser som främjar psykisk hälsa i kommunen. För att erhålla dessa pengar sänder kommunen en faktura till SKL samt förbinder sig att senast 31/10 inkomma med en handlingsplan och analys för arbetet. Pengarna betalas ut direkt. Miljöpartiet förutsätter att förvaltningar och nämnder har kunskap om denna peng och föreslår att kommunen utbildar instruktörer i Första hjälpen till psykisk hälsa. Med utbildade instruktörer i kommunen kan vi sedan starta utbildandet av kommunens alla anställda. Miljöpartiet föreslår dock att kommunen börjar med att utbilda personalen som kommer i daglig kontakt med våra äldre och unga. 15 instruktörer kostar ca 300 000 kronor och med kommunens ca 2 500 anställda blir det 166 personer att utbilda per instruktör. Då finns möjligheten att innan 2017 års utgång ha utbildat all personal samt politiker vilket verkligen skulle sätta Värmdö på kartan när det gäller det förebyggande arbete till psykisk hälsa.

Den evidensbaserade formen Mental Health First Aid (MHFA) är framtagen i Australien och är nu spridd till ett 20-tal länder. I Sverige pågår just nu en satsning för att identifiera psykisk ohälsa hos äldre och flera utbildningar riktar in sig mot denna målgrupp. Ett pilotprojekt med inriktning mot unga, 12-18 år, pågick mellan åren 2012 – 2014, på initiativ av dåvarande regering. Karolinska Institutet (KI) genomförde denna satsning. De flesta utbildningar som har genomförts i Sverige riktarsig mot gruppen unga vuxna. Utbildningar genomförs och bokas hos Nationellt centrum för suicidforsking och prevention (NASP) på KI.

Syftet är att tidigt upptäcka de signaler som finns så att hjälp kan sättas in i ett tidigt skede och därmed förebygga självmord. Med professionell hjälp tidigt ökar chansen för tillfrisknande och att personen snabbt kan få stöd i sin situation samt att personens omgivning i mindre utsträckning påverkas. Psykisk ohälsa finns nära oss alla och med rätt verktyg kan vi som arbetskamrater, lärare, vårdare och medmänniskor bli en förlängd arm som kan fånga upp exempelvis en begynnande depression.

Miljöpartiet föreslår att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att:

·   Använda 300 000 kronor av de 830 000 SKL avsatt för Värmdö kommun för att utbilda personal till instruktörer i första hjälpen till psykisk hälsa.

·   Prioritera utbildning i våra verksamheter där vi möter unga och äldre.

Mer finns att läsa på KI, NASP och på SKL:s hemsidor.

Thomas Taylor, Filip Joelsson, Hanna Thorell, Max Ljungberg, Malin Åberg Aas, Siv Strömbäck, Anneli Rönnblom och Mikael Aldeheim

Fullmäktigegruppen för Miljöpartiet de gröna i Värmdö