Ansvar för framtiden
Värmdö samarbetets budget 2024

Satsning på trygghet, skola, omsorg och klimat- och miljö i budgetförslag för Värmdö kommun 2024

Kristina Paltén kommunalråd i Värmdö kommun.

Värmdösamarbetet, som sedan valet 2022 styr kommunen, presenterade sitt budgetförslag för 2024. Med fokus på trygghet, skola och klimat & miljö, satsar budgetförslaget för en trygg och hållbar kommun.

Kommunstyrelsen får i uppdrag att med stöd i lokal lägesbild och analys vidta brottsförebyggande trygghetsskapande åtgärder, bl.a. 2,0 mnkr 2024 för bekämpa och förebygga gängrelaterad brottslighet och välfärdens brottslighet. Satsningen på 0,75 mnkr prioriteras istället för tillfälliga medel till Polarna på 0,5 mnkr och 0,3 mnkr för att fler ska kunna få sommarjobb.

Inom skolans område är förslaget att höja satsningen till 4,8% för grundskolan och 3,8% till förskola jämfört med förra året. Förslaget överväger också ett nytt finansieringsmodell för grundskola, med syfte att säkerställa behov och kvalitet.

Samtidigt, vård och omsorg kommer att få 7% mer jämfört med 2023. Vilken gör det möjligt att satsa på demenskunskap för personalen, satsar till gruppbostäder och boendestöd och friare ledsagning.

Omställning till ett långsiktigt hållbart samhälle det är ett av Värmdösamarbetet viktigaste prioriteringar områden, det är därför inom klimat och miljö, arbetetet ska vara inriktat på utförande av en klimatbudget, en klimatkontrakt, energieffektivisering och energiförjningsplan, med målet av miska 6% utsläppen av hela kommunorganisation.

Nu införs en klimatbudget med målet att halvera mängden utsläpp till 2030 och nå nettonollutsläpp till 2045. Vi tar även fram en energiförsörjningsplan och effektiviserar energianvändningen i kommunens fastigheter för att parallellt säkra klimat, ekonomi och leveranssäkerhet. Vi satsar också på konkreta miljöåtgärder, såsom hantering av utsläppen till Farstaviken, säger Kristina Paltén (MP), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsens klimat- och miljöutskott.

Formellt beslut om budget för Värmdö kommun 2024 fattas på kommunfullmäktiges sammanträde 8 november.