Vi satsade 210 miljoner kronor för ett renare hav

Under 2021 har Värmdö kommun investerat 210 miljoner kronor för total utbyggnad av kommunalt vatten och avlopp. Bygget och utbyggnaden av avloppssystemet är en av punkterna som Miljöpartiet i Värmdö lovade under valet 2018.

Den kommunala utbyggnaden av vatten- och avloppsnätet är ett av Värmdös i särklass viktigaste miljöprojekt. Värmdö kommun har en hög målsättning när det gäller vattenkvalité och den viktigaste åtgärden för att minska övergödning och även skydda grundvattnet är utbyggnaden av kommunalt vatten och avlopp.

Till tekniska nämnden den 16 mars redovisas den totala utbyggnaden av kommunalt vatten och avlopp för 2021. Investeringarna under 2021 uppgår till totalt 210 miljoner kronor och innefattar bland annat vatten- och avlopp utbyggnaden i Herrviksnäs, Bullandö, Östra Älvsala och huvudledningen från Strömma till Bullandö.

– Jag tror att varenda Värmdöbo har en speciell relation till vatten. Värmdö består av 80 procent vatten och det är därför många av oss bor här. Dessutom är vatten grunden i allt liv. Jag är glad för allt vi gör för att ta hand om och förbättra vårt vatten, säger Kristina Paltén (MP), ordförande i tekniska nämnden.

Utbyggnaden av det kommunala vatten- och avloppsnätet underlättar för omvandling av fritidshus till permanentboende och bidrar till ett hållbart grundvatten uttag samt är positiv för hela Värmdös ekologiska system.