Vi tvekar inte om Kulturfabriken!

Det har gått två år sedan Värmdö kommun köpte Gustavsbergs Hushållsporslinsfabrik i hamnen. Det rådde stor politisk enighet om köpet, och att priset vi betalade för det var rimligt. Nu verkar de andra partierna svaja på målet om att skapa ett kulturcentrum i Gustavsberg.
Vid ett extrainsatt möte fick kommunstyrelsen i Värmdö en redovisning av hur kommunens projektgrupp tänker sig att arbeta vidare med utformningen av Kulturfabriken, med utgångspunkt i de fyra arkitektförslag som togs fram under våren. Från alla politiska håll utom Miljöpartiets, hördes ifrågasättanden och mycket krånglande. Det lät nästan som att övriga politiska partier inte längre vill ha ett kulturcentrum i hamnen. Vi är förvånade!

Att göra ingenting med en lokal som kommunen betalat dyrt för är inte alls billigt. Eftersom vi redan har köpt den så kostar den pengar varje år (bl a i form av avskrivningar). Vi vill göra i ordning Hushållsporslinsfabriken till ett kulturcentrum med verksamhet för gamla och unga, precis som tanken var när kommunen köpte byggnaderna.

Investeringen i lokalerna förutsatte också en renovering och anpassning av dem till de verksamheter som kommunen har.

Eftersom många av de kulturverksamheter som bedrivs av och i kommunen idag är trångbodda så är det en strålande idé att förlägga dem i Hushållsporslinsfabriken. Det gäller bland annat verksamheter som biblioteket, ungkulturhuset, Värmdö Scenskola och konsthallen. Planer på ett nytt huvudbibliotek i Gustavsberg har funnits länge och den nya Kulturfabriken blir en naturlig samlingspunkt i hamnen, som tjänar till att stärka den som en levande stadsdel.

Eftersom vi i politiken var så eniga om att köpa fabriken för två år sen, så borde det väl inte vara några problem att utveckla den till en Kulturfabrik som är till gagn för Värmdöborna? Vi äger fastigheten, vi råder över verksamheterna, vad väntar vi på?

Max Ljungberg, Malin Åberg Aas, Filip Joelsson, Frida Axiö, Miljöpartiet de gröna i Värmdö