Låt Vasagatan förbli en sommargågata

Fotografi: Therese Rundgren

Just nu, när sommaren sveper in över city, är det många västeråsare som nyttjar den sommargågata som finns på Vasagatan inne i city. Skälet är att den del av Vasagatan som löper genom city är avstängd för motortrafik och istället ersatt av en grön matta, uteserveringar och strosande människor. Anledningen är att Vasagatan genomgår nödvändigt underhåll, men västeråsarna verkar älska sin nya gågata.

Miljöpartiet vill därför att Vasagatan mellan Stora Gatan och Kvarteret Igor ska vara permanent avstängd för all motortrafik, och att platsen istället för fordon ska kunna fyllas av människor. Genom att få bort trafiken från viktiga delar av city kan vi förbättra luftmiljön, samtidigt som det blir en tryggare och en mer attraktiv plats att vistas på.

”Miljöpartiet är alternativet för dig som vill påskynda Västerås omställning till en urban, hållbar och attraktiv stad, där människorna och inte motorerna står i centrum.”
– Markus Lindgren, kommunalråd