Miljöpartiet om M och KD:s plattform

Bild: Markus Lindgren (MP), kommunalråd i Västerås
Fotograf: Therese Rundgren

I förra veckan lanserade Moderaterna och Kristdemokraterna sin politiska plattform för Västerås den kommande mandatperioden. Bland de 20 punkterna kunde man bland annat läsa om drönarhubbar och kulturdiplom.

Med stort intresse letade jag efter de två konservativa partiernas agenda för Västerås omställning, men fick snart konstatera att någon sådan inte fanns. Klimatet, vår tids stora ödesfråga, nämndes inte med ett enda ord. Inte en enda liten bisats var vigd åt det som mer än något annat kommer påverka såväl den lokala som den globala agendan.

Kanske borde jag inte vara förvånad. Moderaterna och Kristdemokraterna utgör trots allt kärnan i den tillfälliga majoritet som vid kommunstyrelsen i maj valde att avslå ett förslag om att Västerås ska ställa sig bakom att Parisavtalets 1,5-gradersmål speglar ett klimatnödläge. Att situationen utgör ett klimatnödläge borde inte vara särskilt radikalt. Det är EU-parlamentets uppfattning och det är det konservativt dominerade brittiska underhusets uppfattning, likväl som ett flertal svenska kommuners. Men kanske trodde jag ändå att ytterligare en sommar med extrem hetta på den europeiska kontinenten, pågående extremväder och omfattande torska skulle skaka lite vett i våra lokala Moderater och Kristdemokrater. Men icke. Inte ett ord.

Den 11 september är det val. Då är det upp till västeråsarna att välja väg framåt. Tycker man, i likhet med Moderaterna och Kristdemokraterna, att klimatet inte är en av kommunens 20 viktigaste frågor så tycker jag gott att man kan lägga sitt förtroende hos dem. Tycker man däremot att den samlade vetenskapens nödrop är värt att ta på allvar så finns det däremot betydligt bättre alternativ.

Miljöpartiet ser att Västerås behöver växla upp tempot i den omställning som är lika nödvändig som oundviklig. Vi konstaterar att vi behöver skärpa Västerås mål, så att vi går mot netto-noll-utsläpp redan 2035, om vi ska axla vårt ansvar för Parisavtalets efterlevnad.

Vi måste kroka arm med näringslivet och civilsamhället för att formulera konkreta åtgärder för riktig förändring. Vi måste bygga ut kollektivtrafiken genom nya och smarta linjesträckningar och rimliga priser. Vi måste säkerställa att det hållbara alternativet också är det enkla alternativet för den västeråsare som vill vara med på resan mot ett hållbart samhälle.

I dagarna har Miljöpartiet också presenterat sin cykelpolitik för den nya mandatperioden. Vi vill satsa en halv miljard kronor på cykling under den kommande mandatperioden. Det skulle bland annat innebära upprustning av undermåliga cykelbanor, snabba cykelstråk som binder samman stads- och kommundelar och säker och trygg parkering för den som behöver ha sin cykel stående i city under arbetsdagen. Vi vet att det här skulle utgöra populära satsningar för många västeråsare som vill ställa om, långt många fler än de som utgör våra kärnväljare.

Jag är övertygad om att det finns väljare i många politiska läger som värderar klimatomställning betydligt högre än vad ledande Moderater och Kristdemokrater gör.
Därför ber jag om ert stöd för en politik som vill mer.

Markus Lindgren (MP)
Kommunalråd