Radioaktiv dimridå!

Vi kan inte lösa problem med problem. Klimatkrisen är akut, men det gör inte kärnkraften hållbar.

Kärnkraften drivs med uran, som är en begränsad resurs. Olycksriskerna är så allvarliga, så en särskild lag befriar kärnkraftsägare från ekonomiskt ansvar för huvuddelen av de kostnader en kärnkraftsolycka kan orsaka. Avfallet måste hållas åtskilt från allt levande i hundratusen år – ofattbart länge! Den enda metod som utretts och förberetts som förvaring är att gömma undan avfallet i kopparkapslar. Kapslar som i försök visat sig börja förstöras av korrosion redan efter 20 år. Det är att försöka sopa (det radioaktiva) problemet under mattan… Den som påstår att kärnkraft skulle vara en hållbar energikälla är antingen oärlig eller okunnig.

Det finns hållbara lösningar som är både billigare och snabbare att bygga, låt oss fokusera på dem istället för att lägga våra barns framtid i rostiga kopparkapslar.  Sol, vind och vatten, smarta elnät, effektivisering och lagring – Miljöpartiet de gröna vill satsa på ren och förnybar energi. För en tryggare framtid och en värld full av liv!

Läs vår debattartikel här.