Pressmeddelande – Miljöpartiet bjuder in till dialogmöte om Skultunatippen

Skurkföretagen måste stoppas – Miljöpartiet bjuder in till dialogmöte om Skultunatippen

Miljöpartiet de Gröna har länga arbetat för en hårdare miljölagstiftning. Skurkföretag likt det vid Skultunatippen är ett tydligt exempel på varför lagstiftningen behöver bli skarpare. Miljöpartiet bjuder nu in boende i Skultuna till ett dialogmöte. Med på mötet närvarar Maria Gardfjell, riksdagsledamot tillika vice ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet:

”Det behövs fler åtgärder mot miljöbrott som är en del av den organiserade brottsligheten. Illegal avfallshantering är starkt kopplad till ekonomisk brottslighet. Tack vare Miljöpartiets insatser både lokalt som här i Västerås, men också i regeringen, drev vi på om förslag kring ordning och reda kring avfallet som nyligen beslutats av riksdagen.”

Även Anna Thunell, kommunalråd och ordförande i Miljö- och konsumentnämnden, deltar på mötet:

”Vi i Miljöpartiet har drivit frågan om en hårdare reglering av miljöbalken när det gäller avfallshantering. Skultuna är ett av flera exempel på varför detta är nödvändigt. Därför är jag väldigt glad att Maria Gardfjell är här på besök och hjälper oss att driva frågan i riksdagen.”

Under mötet kommer Maria Gardfjell berätta om arbetet som sker i riksdagen för att stoppa framtida skurkföretag från att etablera sig. Anna Thunell kommer tala om kommunens åtgärder vid Skultuna och hur framtiden för tippen ser ut. Under mötet kommer tid till frågor från allmänheten ges.

Dialogmötet sker på onsdag den 6 juli, kl. 17.30-19.00 vid Mariagården i Skultuna.

Media är välkomna att delta under mötet. Vid frågor kontakta:

Melvin Petersen (MP)

Politisk sekreterare

melvin.petersen@mp.se I 021-39 31 29

Mötet har aviserats via detta Facebook-evenemang samt via affisch vid Ica Skultuna som går att se här.