Valsamordnare för Miljöpartiet i Västerbotten

Valsamordnare med fokus på kommunikation och digital medieproduktion, Miljöpartiet Västerbotten, Umeå och Skellefteå
Miljöpartiet de gröna vill skapa en hållbar och rättvis värld där vi människor lever inom planetens gränser. I Västerbotten och kommunerna Umeå och Skellefteå arbetar vi för att regionen och kommunerna ska bli nollutsläppare av växthusgaser, att vi ska värna och gynna vår natur och att alla samhällen i länet ska fortsätta leva men också utvecklas. De offentliga verksamheterna ska gå först och visa vägen i den hållbara omställningen.

Miljöpartiet har tre solidariteter som vi håller högt i vårt arbete.

– Solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet.

– Solidaritet med kommande generationer.

– Solidaritet med världens alla människor.

Miljöpartiet i Region Västerbotten sitter i majoritetsstyre tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Vi har en regionrådspost som ansvarar för miljö, klimat och hållbarhet. Vi har två platser i regionfullmäktige.

Miljöpartiet i Umeå samarbetar med styrande Socialdemokraterna och här har vi fem platser i fullmäktige. Här har vi bland annat ordförandeposten i ett hållbarhetsutskott.

Miljöpartiet i Skellefteå sitter i opposition och här har vi två platser i fullmäktige.

Inför valet 2022 satsar vi mycket på extern kommunikation. Vi vill utöka vår styrka med en person som är kunnig i digital medieproduktion – foto, video, klippning, visuell design.

Om tjänsten:

Tjänsten som utlyses är en tidsbegränsad anställningar på 100%. Anställningen pågår från 1 maj 2022 fram till 30 september 2022.

Arbetet fördelas genom att arbeta med Miljöpartiets organisation i länet, och de två kommunerna Umeå och Skellefteå. Valsamordnaren arbetar nära våra två politiska sekreterare i länet och Umeå. Valsamordnaren ska enbart fokusera på valarbetet och framför allt på film, bild och sociala medier.

Följande arbetsuppgifter ingår bland annat i valsamordnartjänsten:

• Skapa visuellt material för spridning på sociala medier och andra plattformar.
  • Arbeta nära våra toppkandidater för att få största möjliga exponering i sociala medier och på andra plattformar.
  • Arbeta nära våra politiska sekreterare för att på bästa sätt planera arbetet fram till valdagen.
  • Ingå i vår valgrupp där de främsta besluten om valarbetet tas.

Du behöver inte vara medlem i partiet men det är viktigt att du står för de grundläggande värderingar som Miljöpartiet står för.

Arbetet kan utföras på olika platser i länet. Du som söker tjänsten behöver vara boende i Västerbotten, men inte i en specifik kommun.

Meriterande: Relevant utbildning (t ex film- och bildproduktion, digital medieproduktion – foto, video, visuell design etc.), erfarenhet från liknande arbete, brett kontaktnät, kunskap om Miljöpartiets politik.

Arbetstid: Fria arbetstider i samförstånd med ordföranden och övriga valsamordnare.

Sista ansökningsdag: 1 april.

Tillträde: 1 maj.

Om anställningen

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Var ligger arbetsplatsen? Arbetsplatsen ligger i kommunen Umeå i Västerbottens län.

Mariam Salem
Ordförande Umeå