Oceankänslan – författarsamtal med Isabella Lövin

Välkommen på författarsamtal med Isabella Lövin i samband med hennes nyutgivna bok ”Oceankänslan: om behovet av en ny berättelse”. Lövins bok Oceankänslan är hennes skildring av tiden i politiken och de utmaningar vi står inför. Varför det fortfarande är så svårt att enas om det mest grundläggande: överlevnaden för livet på planeten.

Lövin har rötter som journalist och har tidigare varit språkrör för Miljöpartiet. Hennes oslagbara stilistiska förmåga har bidragit till att hon har vunnit det Stora journalistpriset och Guldspaden för sin tidigare bok ”Tyst hav: Jakten på den sista fisken”. Författarsamtalet kommer att ledas av Anders Lerner, tidigare teaterchef, kultur- och idrottsdirektör i Västerås stad och är mångårigt engagerad i Naturskyddsföreningen.

Mer om Oceankänslan: om behovet av en ny berättelse

Med en unik inblick i världspolitiken skildrar hon den politiska vardagen – i Stockholm, Bryssel, Rio de Janeiro, New York, Mogadishu och Kiribati. Hon beskriver konflikterna och förhandlingarna, och mötena med politiker från hela världen som delar hennes engagemang. Men hon skildrar också de krafter som gör att förändringen går så långsamt.

Oceankänslan i bokens titel är ett försök att fånga det som saknas idag: en större berättelse. Den förhärskande duger inte längre. Den leder oss just nu rakt ner i avgrunden. Vi måste berätta historien om oss som planetära medborgare och förvaltare av en ensam blå planet, ett unikt undantag av liv i en oändlig svart och kall rymd; historien om vårt ansvar och vår välsignelse att få vara här. Det är en enkel berättelse med klangbotten i oss alla. Med den som grund kan vi göra det verkligt svåra. Skydda världshaven, stoppa klimatkrisen och lyfta de fattigaste ur fattigdom.

Praktisk information:

Datum: 2022-08-24
Tid: 18:30-20:00
Plats: Café Mosaic, Smedjegatan 2 i Västerås
Drop in: ingen föranmälan krävs.
Fika: vi bjuder!
Facebook-evenemang: https://fb.me/e/1LrJAgiAi

Kom förbi och hör Lövins berättelse, ställ frågor, köp hennes bok och få den signerad.