Tillgänglig och jämställd vård

Bild: läkare i Västerås
Fotograf: Therese Rundgren

Vården i Västmanland ska fungera, vara av god kvalitet och finnas tillgänglig när den behövs. Det förutsätter bland annat att regionen som arbetsgivare tar hand om personalen istället för att slita ut den. Från Miljöpartiets sida ser vi behov av flera satsningar under kommande mandatperiod:

– Arbetsmiljö. I dagens vård sliter vi ut de som jobbar i vården, främst kvinnor. Vi behöver rimligare arbetsbelastning och bättre villkor – för personalens skull, för patienterna och för att skapa ett mer jämställt samhälle. Vi vill steg för steg sänka arbetstiden för vårdpersonal med bibehållen lön, säkerställa tillräckligt många kollegor och tillhandahålla gratis arbetsskor.

– Primärvård. Primärvården är navet i sjukvården, och utan en fungerande primärvård faller systemet. Vi lägger mycket mindre andel av vår sjukvårdsbudget på primärvård än andra nordiska länder. Det märks – många vårdcentraler går inte ens att ringa till på dagtid. Vi behöver öka anslagen till primärvården och säkra fler utbildningsplatser för distriktssköterskor och ST-läkare i allmänmedicin.

– Fler vårdplatser. Sjukhusen är allt för ofta fulla, och personalen tvingas lägga mycket tid och energi på att flytta patienter, trassla med andra kliniker, och tvingas ibland skicka hem patienter innan de är redo. Det är inte rimligt. Vi behöver fler vårdplatser för att vi ska vara trygga med att varje patient som behöver vård ska få det, och för att arbetsmiljön på sjukhuset ska förbättras.

– Förlossningsvård. Alla ska kunna känna sig trygga och säkra med att de kommer erbjudas vård och omsorg av hög kvalitet och ett gott och inlyssnande bemötande under graviditet, förlossning och eftervård. Vi vill stärka förlossningsvården och satsa på ökad kompetens kring förlossningsskador.

– Tandvård. Tänderna är en del av kroppen, och vi driver nationellt att tandvården ska ingå i högkostnadsskyddet. I Västmanland behövs fler tandläkare i folktandvården så att de som vill kan få en fast tandläkare där.

Vården är en grundläggande del av vår trygghet och välfärd. En röst på Miljöpartiet är en röst för medmänsklighet och en tillgänglig vård i en hållbar region. Vi hoppas på ditt förtroende den 11 september.

Peter Ristikartano, 1:a på regionvalsedeln
Marléne Tamlin, 2:a på regionvalsedeln