Det är viktigare än någonsin att stå upp för alla människors lika värde

Debattartikel av Maria Ferm, Miljöpartiets migrationspolitiska talesperson, Cheryl Jones Fur (MP) och Lars Edqvist (MP), riksdagskandidater från Kronobergs län.

Det är viktigare än någonsin att stå upp för alla människors lika värde

Världen brinner och människor flyr. Bomberna har fallit över sovande barn i FN:s skolor i Gaza. I Irak genomför terrororganisationen IS massakrer av kristna, minoriteter, kvinnor, ja, alla som inte passar in i deras förvridna världsbild. I Syrien har kriget gått in på sitt tredje år och Assads krigsförbrytelser fortsätter. Samtidigt ser vi hur främlingsfientliga och nazistiska partier växer runt om i Europa. Då är det som viktigast att stå upp för människors lika värde.

Idag håller nynazistiska Svenskarnas parti torgmöte i Växjö. Svenskarnas parti har den senaste tiden vuxit i omfång och kan nå sitt högsta valresultat någonsin. Ett parti som vill avskaffa demokratin, stoppa invandringen och avveckla mångkulturen.

Miljöpartiet de gröna är främlingsfientlighetens ideologiska motpol. Vi är övertygade om att ett nytt Sverige är möjligt. Ett Sverige där det är vår gemensamma framtid som förenar oss, snarare än etnicitet, födelseort eller religiös tillhörighet.

Vi vill genomföra stora satsningar för att motverka rekryteringen till nynazistiska rörelser. Skolan är en av de viktigaste arenorna för att motverka rasism. Lärare måste ha verktyg och utbildning för att kunna hantera alla diskussioner som förs i skolan. Det är viktigt att effektiva metoder och verktyg lärs ut såväl i lärarutbildningen som i fortbildningen av lärare.

Miljöpartiet vill att alla lärare ska få en kortare utbildning kring mänskliga rättigheter och antirasism och att två lärare per skola får gå en fördjupningsutbildning. Vi vill också instifta en social investeringsfond, där kommuner kan söka pengar avsatta för att genomföra långsiktigt arbete för att förebygga extremintolerans där Toleransprojektet i Kungälv står som förebild, och ett nationellt resurscentrum för normkritisk och antirasistisk pedagogik.

När nazister öppet demonstrerar på våra gator är det viktigare än någonsin att stå upp för alla människors lika värde. Det är vårt moraliska ansvar. När främlingsfientligheten växer ska vi möta den med det den inte tål – mer medmänsklighet och mer demokrati.

Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson (MP)

Cheryl Jones Fur, riksdagskandidat från Kronobergs län (MP)

Lars Edqvist, riksdagskandidat från Kronobergs län (MP)