Diskussionerna om en ny simhall i Växjö kommun har pågått under en längre tid. Det finns ett stort engagemang från många kommuninvånare och det är spännande att följa alla tankar och goda idéer som kommer fram.

För oss i Miljöpartiet de gröna är det viktigt att försöka bygga simhallen på befintlig plats. Det är en vacker plats som ligger många växjöbor varmt om hjärtat. När detta sker måste verksamheten för de föreningar som nu nyttjar simhallen säkras. Likaså behöver simundervisningen för våra skolbarn säkerställas under byggtiden. Vi tror att det går att lösa.

Vi vill se en utredning om kostnader samt i vilken mån befintlig byggnad kan användas. Men vi tror alltså att befintlig plats är den bästa lösningen. Det kommer att bli svårt och krångligt i byggprocessen att säkra verksamheterna men det är den rimliga vägen att gå.

Vi hoppas att en del av befintlig byggnad kan användas och vi vill se en miljökonsekvensanalys som kan belysa om det är bäst att bevara vissa delar eller bygga helt nytt. Naturligtvis ska vi bygga hållbart för framtiden när vi gör denna typ av stora investeringar.

Självklart är kostnaden för en ny simhall en mycket viktig aspekt som måste tas med i bedömningen. Dock anser vi det vara värt några kronor extra för att kunna ha en ny simhall på den vackra platsen vid Växjösjön.

Nu hoppas vi att beredningen av ärendet om en ny simhall kan bli klar under hösten så att det i början på nästa år går att ge ett besked till alla de som väntar på det. Vi hoppas att vi snart kan utlysa en arkitekttävling för att se vilken lösning som kan vara den bästa.

Gunnel Jansson (MP), Magnus P. Wåhlin (MP)