Återbruksverksamhet i kommunal regi

Motion till kommunfullmäktige

Återbruksverksamhet i kommunal regi

Sverige har, som medlem i EU, åtagit sig att följa de EU-direktiv som beslutas inom EU. Den s.k. avfallstrappan är ett sådant EU-direktiv. Detta direktiv styr hur avfall ska tas om hand inom EU för att bättre hushålla med jordens resurser.

Det första steget i avfallstrappan handlar om att minska konsumtionen. Steg två, dvs det näst bästa sättet att minska avfallet, är att vi återanvänder våra saker. Det kan vi t.ex. bidra till genom att skänka det vi inte själva behöver, så att någon annan får nytta av det.

Alvesta kommun saknar i dagsläget en verksamhet i kommunal regi som jobbar efter det andra steget i EU:s avfallstrappa. I kommunens Avfallsplan 2021-2025 står sidan 24 under ”Delmål” att …”man ska ha tillgång till platser där….” för återbruk. Men det står inte vem som skall hålla i denna verksamhet.

Miljöpartiet de gröna i Alvesta vill att det i kommunal regi startas en återbruksverksamhet på någon eller några av återvinningscentralerna. Väldigt mycket av det som lämnas där kan fortfarande användas. Det som är skräp för en, kan vara användbart för en annan. Utgångspunkten bör vara att om något är helt eller lätt går att laga ska det läggas till återbruk. Det finns goda exempel på sådan verksamhet att hämta från andra kommuner.

Kanske kan återbruksverksamheten drivas i kommunal regi i samarbete med ideella organisationer, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Denna motion ligger helt i linje med Agenda 2030 som kommunen är skyldig att jobba efter. Framför allt är det ett viktigt steg för att följa EU:s avfallstrappa som alla länder i EU är skyldiga enligt lag att följa.

Miljöpartiet föreslår därför att kommunfullmäktige beslutar:

Att ge Alvesta Renhållning AB i uppdrag att starta återbruksverksamhet på någon eller några av återvinningscentralerna i kommunen.