Slopa den optiska sopsorteringen!

Bilden visar nedskräpning med en av påsarna som delas ut till invånarna för att slänga sina sopor i. Detta är en av flera bilder som finns över hela kommunen. Mera gratis plastpåsar innebär också en större nedskräpning.

Lördag 13/1 publicerade en artikel i Smålandsposten där vi kritiserar Alvestas sophanteringssystem. Läs den artikeln här.

Nedan följer min insändartext som jag skickade in som underlag till SMP. De ringde upp och ville få en intervju innan de publicerade.

Mycket nöje!

/Fredrik Isberg

Slopa den optiska sopsorteringen med plastpåsar!

Under hösten har Alvesta Renhållning delat ut fler påsar i olika färger som du ska använda när du sorterar dina sopor. Detta bidrar till en extremt stor ökning av plastanvändning i Alvesta! Vill du verkligen bidra till att mer plast används? Så tycker inte bland annat Avfall Sverige, Naturvårdsverket eller Alvesta kommun själva. Att minska plastanvändningen finns även med i Agenda 2030 som vi alla ska följa. En kan alltså tycka att Alvesta kommun säger sig att göra en sak men gör tvärtemot, då också Alvesta lyder under Agenda 2030 och sprider det budskapet på ett stort antal publika sopkärl runt om i Alvesta.

Fyrfack förenklar för dig!

Bara en handfull kommuner använder optisk sortering och över 70 kommuner använder fyrfack. Kvalitén och sorteringsgraden med fyrfack är väldigt hög då det är ett insamlingssystem som är väldigt pedagogiskt och enkelt för dig. Det är också väldigt omtyckt av invånarna. Det optiska systemet ger inte lika många fördelar som fyrfack. Möjligen att det kan förenkla livet för de som kör sopbilen, vilket verkar vara det viktigaste för Alvesta Renhållning. Inte vad som är enklast för dig och mig. Men att införa ett system som dessutom gör att du kan bli mer förgiftad i form av att fler mikroplaster sprids, är tydligen acceptabelt. Med en enkel googling kan du se ett klipp hur grön plast sprids på åkrarna och på så vis säkerställer en högre andel mikroplaster i din kropp. Det är framgår av de undersökningar om sophanteringssystem som finns. Redan här borde debatten ta slut och valet framåt vara självklart. Kan styrande i Alvesta kommun ha på sitt samvete att investera i system som innebär att vi människor och djur får mer gifter i sig?

Linköpings kommun har beslutat att gå över till fyrfack från ett optiskt system med röda och gröna påsar och har följande skäl. Deras optiska anläggning togs i drift 2012 och kräver nu en stor renoveringskostnad för att fortsätta hantera två färger och ännu mer kostnader för att hantera fler färger. Detta vill inte Linköping gå vidare med. Ett optiskt systemet är dessutom ett väldigt känsligt system som inte stämmer överens med hur avfallshanteringen fungerar i verkligheten numera.

Kommunerna som har fyrfack ligger som regel högt upp i rankingen hur väl man tar hand om sitt avfall och Alvestas grannkommuner som nyligen infört fyrfack klättrar ordentligt i den statistiken. Alvesta och Ljungby går åt andra hållet från sin redan dåliga position på ca 90:e plats. Uppgifter finns att hämta på Avfall Sveriges webbplats.

Miljöpartiet de Gröna i Alvesta föreslår att Alvesta kommun slopar den optiska avfallshanteringen och att vi istället implementerar ett fyrfack som är enklare att använda för medborgare och dessutom har klara fördelar. Förslagsvis går Alvesta med i SSAM där det redan finns hjälp och stöd för en enkel och bra implementering.

Med hopp om bra beslut för ett bättre Alvesta!

Fredrik Isberg

miljöpartiet de gröna – Alvesta