Byggande för en hållbar framtid

Åre kommun är en av få inlandskommuner i norrland som växer befolkningsmässigt. För att möta inflyttningen behöver vi bygga bostäder. Miljöpartiet i Åre kommun vill att vi fortsätter växa genom att skapa möjligheter för kommunens invånare att bo hållbart — såväl ekonomiskt, ekologiskt som socialt. Det är det här som det gröna samhällsbygget går ut på!

Vi kommer prioritera planer för permanentboende genom detaljplaner och framtagande av kommunala tomter. Vi vill också se en möjlighet till andelsägande i allmännyttan där vi blandar ägande med en majoritet av hyresgäster. Detta för att gynna utvecklingen av det specifika bostadsområdet för t.ex. upprustning av lek- eller grönytor, laddstolpar, solcellspaneler eller liknande hållbara satsningar.

Vi vill också:

• …prioritera Åreälvens Natura 2000-område genom projektet LIFE Alpine Waters. Åre kommun behöver arbeta fram en plan för uppföljning av markarbeten och exploatering så att ingen ökad sedimentering sker. Vi måste göra mer för att skydda våra vatten!

• …ha kommunala bilpooler i anslutning till Årehus hyreslägenheter som även kan nyttjas av andra medborgare och besökare.

• …erbjuda personer som bor i hyresrätt att förfoga över en odlingslott i den by där de bor.

• …prioritera bostadsbyggande nära möjligheter för kollektivtrafik. Kollektivtrafiken ska öka och andra innovativa grepp inom kollektivtrafiken som t.ex. anropsstyrd trafik och lokalbussar bör utredas. Detta för att vi ska kunna förbise bilåkande som norm samt för att öka tillgängligheten och utveckla möjligheten för landsbygden att växa.

Vi vill att Åre kommun tar fram en strategi för att bygga i trä; det är det mest klimatsmarta byggmaterialet utifrån ett livscykelperspektiv och medför minskad miljöpåverkan.

Vi vill att Åre kommun ska öka antalet ekosystemtjänster i samhällsplaneringen för att minska risken för ras och skred i områden som exploateras — som Bydalen, Åre och Storlien. Ekosystemtjänster är ett ekologiskt sätt att ta hand om dagvatten; gröna tak, gräs och träd som exempel.

Inte guld — men vita vintrar

Topp fyra på Miljöpartiet i Åre kommunfullmäktigelista inför valet:

1. Katrin Wissing

2. Matilda Pettersson